Sunday, September 14, 2008

Tahniah Datuk Zaid

Datuk Zaid Ibrahim, Menteri Di Jabatan Perdana Menteri yang menjaga hal ehwal undang-undang akan bertemu dengan Pak Lah, Perdana Menteri dalam masa terdekat.

Tujuannya dua, pertama minta Pak Lah bebaskan segera Raja Petra dan Teresa yang ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Kedua, beliau nak minta Pak Lah hentikan segera penggunaan ISA untuk menangkap sesiapa sahaja kecuali komunis.

Kata beliau,

"Tujuan asal (ISA), digunakan terhadap pengganas bersenjata, orang yang hendak menggulingkan kerajaan secara paksaan...komunis. Jadi, kita perlu tetap dengan itu," katanya.

"Kita mempunyai sebuah kerajaan yang komited kepada undang-undang dan pembaharuan, kita tidak boleh menggunakan politik gaya lama atau bertindak mewujudkan ketakutan".

"Kita ada undang-undang dan mereka boleh didakwa di mahkamah.

"Saya sedang berusaha untuk bertemu Perdana Menteri (Abdullah Ahmad Badawi) minggu ini untuk menyatakan pendirian saya itu kepada beliau.

Paling membanggakan, Datuk Zaid bertekad akan meletak jawatan jika idea ini tidak diterima dengan positif oleh Pak lah.

Katanya,

"Jika (beliau menganggap) pendirian saya itu tidak dapat dipertahankan, saya akan letak jawatan,"

Banyak perkara saya tidak setuju dengan Zaid. Namun dalam hal ini, saya salute!

No comments: