Tuesday, October 14, 2008

Peperiksaan oh Peperiksaan

Hari ini anak sulong saya akan menduduki peperiksaan.

Bukan peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) yang sedang berlangsung, kerana PMR telah masuk hari ketiga.

Tapi peperiksaan akhir tahun. Anak saya bersekolah di Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI).

Hari ni Along akan melalui peperiksaan matapelajaran sains dan jawi.

Peperiksaan pertengahan tahun hari tu dia dapat nombor 2 daripada keseluruhan pelajar dalam kelas 6 tahun kat Pasti tersebut.

Saya menyemak semua skrip jawapan peperiksaan yang lepas.

Walaupun hanya dapat nombor 2, tapi saya kategorikan pencapaian Along sebagai mumtaz, atau orang putih panggil excellent.

Hanya beberapa matapelajaran sahaja dia salah antara 1 hingga 3 soalan, selebihnya dia dapat markah 100 peratus.

Mungkin pelajar yang seorang lagi tu lebih bijak, sebab tu dia dapat nombor 1.

Yang Along salah pun, hanya disebabkan simple careless, atau dalam bahasa kami orang panggil tebolah.

Malam tadi saya suruh Along belajar betul-betul subjek sains dan jawi.

Saya cakap, "malam ni Along tak boleh main, buat ulangkaji betul-betul. Esok Along mesti jawab biar betul semua".

Lalu Along pun belajarlah sorang-sorang kat meja. Dia semak semua latihan-latihan yang dia buat kat sekolah sebelum ini.

Setelah habis belajar sendiri, dia datang kat saya. Lalu saya beri beberapa nasihat untuk dia jawab peperiksaan esok (hari ini).

Setiap kali saya cakap, Along dengar dan cakap "faham".

Lepas habis nasihat, saya suruh dia pergi tidur.

Tapi dia cakap, "semua yang Abi cakap tadi Along faham, cuma satu yang Along tak faham".

Saya tanya, apa?

Along cakap, "yang Along tak faham, kenapa Along tak boleh main walaupun sikit malam ni"?

Kalau ikut jadual biasa anak saya akan solat maghrib, baca al-Quran, solat Isyak, belajar dan main.

Tapi malam tadi saya dah cakap dia tak boleh main, sebab esok periksa.

Soalan Along tadi mengejutkan saya.

Mansya-Allah, adakah aku terkhilaf tindakan?

Adakah aku sudah menjadi seperti ibu bapa lain yang begitu mementingkan keputusan peperiksaan anak-anak, sehingga menjadikan anak-anak sebagai mesin menjawab soalan?

Apatah lagi Along hanya baru sekolah Pasti.

Adakah aku sudah terpedaya dengan sistem pendidikan berasaskan peperiksaan yang sedang mendemami sistem pendidikan kebangsaan mutakhir ini?

Menyedari keterlanjuran tersebut, lalu saya katakan, takpalah.. Along boleh main sikit malam ni.

Lalu Along ambil mainan dia, dan bermain dengan adik-adiknya yang dua orang lagi tu.

Tahun depan Along akan masuk darjah 1 di sekolah agama rakyat, bukan sekolah kebangsaan kementerian pelajaran.

Sebelum tidur saya bermomok, aku seorang pemikir dan pengkaji pelaksanaan pendidikan kebangsaan... aku seorang penyelidik pendidikan.. aku pemegang ijazah master pendidikan... ph.d pendidikan aku pun sudah hampir siap..

Tak kan aku jugak terpengaruh dengan orientasi peperiksaan untuk anak-anak seperti orang lain?

Sedangkan aku sendiri tidak begitu bersetuju dengan sistem pentaksiran berasaskan peperiksaan sepenuhnya yang sedang berjalan mutakhir..

No comments: