Sunday, August 31, 2008

Bajet, Ramadan & Peralihan Kuasa

Bajet
Hari Jumaat lepas saya sempat bersama-sama di parlimen, mengikuti pembentangan bajet oleh Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, Menteri Kewangan Malaysia.

Meskipun bajet tersebut boleh diikuti melalui siaran langsung televisyen, namun saya hadir juga ke parlimen untuk merasa feel pembentangan tersebut.

Selain merasa sendiri kehangatan di parlimen, kesempatan juga diambil untuk berjumpa dengan kawan-kawan yang sebahagiannya sudah bergelar Yang Berhormat (YB).

Tidak banyak yang menarik untuk diperkatakan tentang bajet. Cuma sedikit bimbang limpahan pemberian oleh kerajaan tersebut tidak sampai ke sasaran, iaitu rakyat di bawah, sebaliknya dikaut oleh syarikat pembekal dan kontraktor kroni.

Contohnya peruntukan untuk meningkatkan prasarana pengangkutan awam. Bimbang bajet tersebut hanya menguntungkan syarikat pembuat badan bas Rapid KL dan penyediaan tren komuter, LRT, monorel dan lain-lain.

Saya memperolehi dokumen pembentangan bajet tersebut lebih awal. Secara keseluruhan pembentangan tersebut mengandungi 125 paragraf. Pada penilaian saya, dokumen tersebut bersifat pentadbiran yang memaparkan agihan angka-angka untuk setiap kementerian.

Saya menjangkakan bahawa Pak Lah akan membentangkan bajet tersebut dengan menggunakan teks lain yang ditambah dengan beberapa falsafah dan nilai politik. Saya biasa mengistilahkan perkara ini sebagai political hit.

Rupanya tidak, Pak Lah hanya membaca dan membentang teks yang sama. Sebab itulah masa yang diambil tak sampai pun dua jam. Berbanding pembentangan bajet oleh mantan Menteri Kewangan sebelum ini, Tun Dr Mahathir yang mencecah tiga setengah jam, pembentangan oleh Pak Lah dikira agak cepat.

Secara peribadi saya merasakan Pak Lah mensia-siakan peluang untuk memasukkan beberapa nilai politik dalam pembentangan tersebut.

Sekiranya saya menjadi setiausaha politik PM, atau team pemikir Pak Lah, mustahil saya lepaskan teks bajet tersebut dibentangkan oleh PM dalam keadaan begitu.

Apapun, saya bukan SU Politik beliau!

Ramadan

Hari ni semua umat Islam menyambut Ramadan.

1 Ramadhan jatuh pada 1 September.

Susah jugak nak jumpa bulan hijrah dan bulan masihi sama macam ni.

Kepada semua diucapkan selamat menyambut Ramadhan yang mulia.

Peralihan Kuasa

Semasa berada di parlimen tempoh hari, ada kawan berkata "ini pembentangan bajet terakhir" Pak Lah.

Hairan juga saya. Rasanya Pak Lah akan serah kuasa kepada Datuk Najib pertengahan Oktober 2010.

Maknanya, paling kurang Pak Lah akan bentang bajet dua kali lagi kalau dia kekalkan diri dia sendiri sebagai Menteri Kewangan.

Tapi kawan tadi kata, "akan berlaku peralihan kuasa daripada BN kepada PR untuk perseketuan Malaysia".

Anwar akan jadi PM yang baru.

Entah betul atau tidak dakwaan itu hanya beliau yang tahu.

Tapi bila tengok popularnya Anwar diserbu oleh wartawan selepas bajet tersebut, saya turut terkedu.

Mungkin betul apa yang kawan tadi kata.

Sebelum berangkat turun dari tingkat 24 hotel penginapan, sempat saya menyaksikan panorama senja yang sedang membungkus bandaraya KL.

Lalu terdetik di hati kecil, adakah dinasti pemerintahan kotaraya ini akan bertukar selepas ini?

Wednesday, August 27, 2008

Anwar Selesai Angkat Sumpah

KUALA LUMPUR, 28 Ogos (Hrkh) - Bekas Timbalan Perdana Menteri, Dato' Seri Anwar Ibrahim selesai mengangkat sumpah sebagai ahli Parlimen Permatang Pauh pada jam 10.03 minit pagi di depan Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia.

Mstar melaorkan, selepas upacara angkat sumpah tersebut, Anwar menandatangani surat akujanji.

Pandikar kemudiannya mengalu-alukan Anwar sebagai ahli Parlimen yang baru dan mengumumkan kepada ahli Dewan Rakyat mengenai perlantikan Anwar sebagai Ketua Pembangkang di Parlimen.

Setelah Pandikar mengumumkan Anwar sebagai sebagai Ketua Pembangkang, ahli Parlimen Pakatan Rakyat menepuk meja tanda setuju.

Menteri yang hadir hanya Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Dato' Mustapha Mohamed bersama-sama dua Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dato' Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz, Datuk Zaid Ibrahim.

Manakala yang lain dihadiri oleh ahli Parlimen Pakatan Rakyat.

Terdahulu Anwar tiba di Lobi Parlimen untuk upacara mengangkat sumpah pada jam 9:50 pagi diiringi isterinya, Dato' Seri Dr.Wan Azizah Wan Ismail dan anaknya, Nurul Izzah.

Turut sama mengiringi beliau adalah, Presiden PAS, Dato' Seri Abdul Hadi Awang; Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim; Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng; Naib Presiden KeADILan, Azmin Ali dan Penasihat DAP, Lim Kit Siang.

Anwar hadir dengan memakai baju Melayu berwarna hitam.

Ketika ini Anwar sedang mengadakan sidang media

Mahathir Mohamad: Permatang Pauh

Bicara yang agak menarik daripada Tun Dr Mahathir Mohamad yang saya petik daripada blog beliau.

1. Apa yang telah dijangka sudah pun berlaku.

2. Anwar menang.

3. Barisan Nasional kalah.

4. Saya biasa menulis berkenaan dilema Melayu. Saya percaya dalam pilihanraya kecil Permatang Pauh ramai yang berada dalam keadaan serba salah. Bukan sahaja Melayu tetapi juga bukan Melayu.


5. Ramai pengundi tidak ingin undi bagi Dato Seri Anwar. Tetapi mereka juga tidak ingin undi Barisan Nasional. Calon Barisan Nasional baik tetapi kalau beliau menang maka Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi akan dakwa yang dirinya menang, dakwa yang sokongan kepada Barisan Nasional iaitu pada dirinya sudah kembali, dakwa Barisan Nasional telah dipulih dibawah kepimpinannya.

6. Saya percaya dengan berat hati penyokong-penyokong Barisan Nasional telah undi PKR supaya Dato Seri Abdullah akan sedar yang kepimpinannya tidak dikehendaki lagi.

7. Wang yang banyak telah ditabur atau dijanji akan ditabur. Pekerja Barisan Nasional dibayar saguhati. Calon yang diletak sesuai juga. Apakah yang tidak kena dengan Barisan Nasional sehingga pengundi memberi kelebihan undi yang lebih banyak dari bulan Mac kepada Dato Anwar yang enggan bersumpah.

8. Mesej yang hendak dihantar oleh pengundi Melayu, Cina dan India menjadi sia-sia kerana Dato Seri Abdullah tidak ada telinga untuk mendengar, tidak ada mata untuk melihat.

9. Tetapi ahli UMNO daripada pemimpin lain UMNO perlu sedar dan faham mesej daripada pengundi Permatang Pauh. Sejak Mac 2008 sokongan kepada UMNO dan BN bukan pulih tetapi merosot.

10. Kamu boleh terus sokong Dato Seri Abdullah sebagai Presiden parti. Tetapi rakyat tidak akan sokong UMNO kerana UMNO sudah jadi alat Dato Seri Abdullah dan keluarganya. Apabila datang pilihanraya ketiga belas rakyat akan jatuhkan UMNO dan Barisan Nasional kerana hanya dengan cara ini sahaja rakyat akan dapat jatuhkan Dato Seri Abdullah.

11. Malang bagi UMNO dan Barisan Nasional. Tetapi kerana UMNO dan Barisan Nasional tidak sanggup bertindak, rakyat terpaksa bertindak.

12. Untuk pulihkan sokongan kepada UMNO dan Barisan Nasional, Dato Seri Abdullah perlu bertanggungjawab dan letak jawatan sekarang. Ini akan memberi masa empat tahun bagi pemimpin-pemimpin UMNO berusaha untuk menarik balik penyokong UMNO dan Barisan Nasional. Jika ditunggu hingga Jun 2010 masa yang tinggal untuk pemulihan hanyalah 2 tahun; terlalu pendek untuk kerja yang berat ini.

13. Pilihan bagi UMNO hanya dua. Setia kepada Dato Seri Abdullah dan kalah dalam Pilihanraya Umum ke 13 atau setia kepada UMNO lebih daripada setia kepada Dato Seri Abdullah dengan kemungkinan menang Pilihanraya Umum ke-13.

14. UMNO perlu ingat undi daripada ahli-ahli setianya sahaja tidak mencukupi untuk mendapat kemenangan. Untuk menang calon UMNO perlu undi orang bukan ahli parti dan orang Cina dan India. Dalam keadaan sekarang, dalam keadaan UMNO dan Kerajaan di pimpin oleh Dato Seri Abdullah tidak mungkin orang bukan daripada parti UMNO dan orang Cina dan India akan beri kemenangan kepada calon UMNO atau Barisan Nasional. Bahkan ahli-ahli UMNO yang kecewa dengan pimpinan Dato Seri Abdullah pun tidak akan undi UMNO dan Barisan Nasional.

15. Saya percaya akhbar dan TV arus perdana akan putar cerita pilihanraya kecil Permatang Pauh untuk menyedapkan hati pemimpin UMNO dan Dato Seri Abdullah. Justeru itu pemimpin, terutama Dato Seri Abdullah akan yakin yang dianya dikehendaki untuk pulih semula parti. Dan UMNO pun akan terus pilihnya dengan sebulat suara pada bulan Disember. Dan akan merosot lagilah UMNO dan Barisan Nasional.

16. Dengarlah, lihatlah apa yang dipertunjukkan oleh pengundi Permatang Pauh. Mereka tidak undi untuk Dato Seri Anwar dan PKR. Mereka undi untuk mengalahkankan Barisan Nasional dan UMNO.

17. Kelebihan undi bagi Dato Seri Anwar berbanding Mac 2008 tentulah kerana dalam jangka hanya lima bulan sokongan kepada BN dan UMNO merosot lagi.

18. Nak tunggu sampai bila wahai ahli UMNO, sebelum kamu sedar akan perlunya kepimpinan Dato Seri Abdullah ditamatkan?

Tuesday, August 26, 2008

Ku Li: Umno Is Buried

Statement on the Result of the Permatang Pauh By-Election 26 August 26, 2008

YBM Tengku Razaleigh Hamzah
Member of Parliament, Gua Musang
31 Jalan Langgak Golf
55000 Kuala Lumpur


Today, five months after we met with the biggest General Election loss in our history, UMNO has suffered a landslide loss at Permatang Pauh. This despite the mobilization of the entire leadership and resources of a party that has held the machinery of government without pause for fifty years. This despite a campaign that embarrassed and divided the nation with its ugliness. It is time to face the music: it is we who have been buried.


Our leadership is rejected by the rakyat and, moreover, is rejected by our own members. BN’s vote count was less than the number of UMNO members in the constituency.- Within and among our component parties we ran a poorly coordinated and listless campaign against a motivated Opposition.- What scraps of credibility the Prime Minister and his Deputy had left after March 8 are gone.


Today’s report card, delivered to a Prime Minister who is accountable also as Liaison Chief of UMNO Penang and Chairman of BN, is impossible to hide: he does not have the minimal credibility needed to run the country day by day, let alone to take it in the new directions we need to go in a complex world. He may not have the credibility needed to keep the country together. This dangerous situation cannot continue, and it will not.


I appeal to the members of UMNO and of BN’s component parties to stand by UMNO in our hour of crisis, and to take a sober historical perspective. The people of Malaysia and along with them, Umno’s ordinary members, have found their democratic voice. They demand leadership that can be trusted to unite our people, to restore confidence in our institutions, and forge a clear national direction. Today is proof that this wave cannot be held back. UMNO must change. We must begin by renewing our Party leadership. I am confident that by December, we shall.




Tengku Razaleigh Hamzah

BN Tak Pernah Belajar Daripada Kesilapan

Wrote on 27 August 2008 (9:13 am)

Apabila menerima tamparan hebat dalam pilihanraya umum 12 yang lalu, umno dan BN membuat bedah siasat punca utama kekalahan mereka.

Menuru mereka, postmortem ini penting untuk mengenal pasti punca utama mereka tewas di lima negeri dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, serta hilang majoriti dua pertiga dalam Dewan Rakyat.

Antara punca yang dikenal pasti adalah penggunaan media untuk kempen yang melampau hingga rakyat rasa muak, serta serangan peribadi kepada Anwar Ibrahim.

Apabila pilihanraya kecil Permatang Pauh bermula dengan perletakan jawatan Wan Azizah sebagai ahli parlimen kawasan tersebut, Menteri Penerangan memberi jaminan semua parti yang bertanding akan mendapat akses yang sama ke media utama khususnya RTM.

Datuk Najib pula memaklumkan BN tidak akan menggunakan strategi menyerang peribadi Anwar.

Apa yang berlaku adalah sebaliknya apabila media sekali lagi dilacurkan dengan teruk untuk berkempen bagi pihak BN.

Serangan peribadi terhadap Anwar juga dilancar habis-habisan sehingga menimbulkan rasa jelek dan muak rakyat.

Akhirnya, Anwar menang pilihanraya kecil ini dengan majoriti yang lebih besar berbanding yang diperolehi oleh Dr Wan Azizah sebelum ini.

Hanya satu yang boleh saya ungkapkan, "BN tak pernah belajar daripada kesilapan".

Permatang Pauh: Berubahkah Lanskap Politik Malaysia?

Saya tidak berkesempatan untuk merasai sendiri kemeriahan pada malam terakhir kempen pilihanraya kecil Permatang Pauh.

Ketidakhadiran saya bukan disebabkan arahan polis supaya 'orang luar' tidak hadir ke Permatang Pauh, tetapi disebabkan alasan lain yang tidak boleh dielakkan.

Kalau kelapangan, pasti saya akan ikut serta. Persetankan saja arahan polis supaya 'pelancong politik' tidak melawat Permatang Pauh pada masa ini.

Seingat saya, inilah arahan paling gila pernah dikeluarkan oleh pihak polis.

Sebelum ini tidak ada arahan seumpama ini.

Sebagaimana biasa, pilihanraya kecil akan mengundang kehadiran puluhan bahkan ratusan ribu 'pelancong politik' ke kawasan yang terlibat.

Perkembangan ini seringkali menjadi 'durian runtuh' kepada penduduk tempatan, khususnya peniaga kecil dan gerai makanan. Yang tak pernah berniaga pun akan buka gerai musim ini.

Tiba-tiba untuk pilihanraya Permatang Pauh ini, 'pelancong politik' diharam datang.

Ini satu perkembangan baru yang mengejutkan!

Larangan ini juga merupakan lanjutan daripada beberapa siri kejutan sempena pilihanraya ini.

Bermula dengan tuduhan liwat, sumpah laknat, imam masjid yang jadi saksi sumpah turut berceramah, pendirian mufti-mufti yang berbeza, konsul Mongolia yang berceramah atas pentas politik BN, semuanya adalah siri kejutan.

Kejutan pra penamaan calon dah ada.

Kejutan hari penamaan calon pun dah ada.

Kejutan sepanjang kempen berlambak-lambak.

Apakah ada lagi kejutan selepas pilihanraya ini?

PR ke Putrajaya?

Untuk mendapatkan perkembangan mutakhir, saya telefon kawan-kawan yang berada di Permatang Pauh untuk mendapat gambaran sebenar.

Salah seorang kawan yang begitu efektif dalam membuat analisis pilihanraya memberitahu;

"Hanya kiamat yang boleh menghalang Anwar menang esok"!

Terkejut saya mendengar respon itu.

Namun itulah hakikat gambaran sebenar kawan-kawan yang berada di lapangan.

Walaupun kurang bersetuju dengan ungkapan itu, saya terpaksa terima hakikat bahawa itulah sebahagian emosi yang sedang marak di Permatang Pauh malam tadi.

Saya juga dimaklumkan oleh kawan-kawan bahawa Anwar Ibrahim akan masuk ke Dewan Rakyat pada 29 Ogos 2008 ini.

Hari yang sama PM, Abdullah Badawi akan bentang bajet.

Kawan-kawan juga memaklumkan beberapa hari selepas itu akan berlaku lagi kejutan.

Ramai ahli parlimen BN akan memohon untuk bertukar tempat duduk di bahagian pembangkang dalam parlimen.

Kemudian akan dikemukan usul undi tidak percaya terhadap Pak Lah sebagai PM.

Kemudian Anwar akan dilantik sebagai PM baru Malaysia.

Sejauhmana kebenaran rumus ini tidaklah saya ketahui.

Cuma harapan kita, apa pun percaturan orang-orang politik kat atas sana tidak kira BN, PR atau yang berkecuali (Pasir Mas - Ibrahim Ali), utamakan keamanan negara dan keselamatan rakyat.

Sebagai rakyat biasa, kami terima yang terbaik untuk kami.

Monday, August 25, 2008

Permatang Pauh: Media Diliwat Lagi

Malam tadi saya berkesempatan menonton Warta Perdana di RTM1 dan Buletin Utama yang disiarkan oleh TV3.

Sebenarnya sudah lama saya tidak berkesempatan menonton sepenuhnya kedua-dua berita mainstream tersebut. Semalam ada sedikit kesempatan, alhamdulillah dapat juga mengikuti sumber berita yang dijadikan rujukan utama masyarakat melayu dan orang kampung.

Saya katakan begitu kerana jarang orang kampung yang menggunakan internet sebagai sumber berita. Mereka tak tahu pun tentang blog, media alternatif dan sebagainya. Apatah lagi nak mengikuti berita yang disiarkan oleh CNN, BBC, AP, Reuter dan lain-lain.

Kebetulan majoriti orang kampung adalah orang melayu. Sebab itulah saya katakan Warta RTM 1 dan Buletin Utama TV3 sebagai sumber berita utama orang melayu dan orang kampung.

Untuk mendapatkan gambaran penuh, saya sentiasa mengalihkan kedua-dua siaran tersebut. Apabila satu chanel menyiarkan iklan, saya beralih kepada yang satu lagi. Begitulah sebaliknya.

Malam tadi, majoriti berita adalah berkaitan pilihanraya kecil Permatang Pauh.

Alhamdulillah, dapat juga mengikuti perkembangan pilihanraya tersebut walaupun berada jauh dari bumi Pulau Mutiara tersebut.

Tapi sayangnya, majoriti berita yang dipaparkan adalah berita tentang perkembangan kempen Barisan Nasional (BN).

Selebihnya adalah makluman dan pengumuman oleh pihak polis tentang berapa laporan yang telah dibuat, bilangan kertas siasatan yang telah dibuka, berapa orang telah ditangkap, nasihat supaya pelancong politik tidak datang ke Permatang Pauh esok dan lain-lain lagi.

Hanya sedikit berita tentang Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan calonnya, Anwar Ibrahim.

Yang sedikit itupun, paparan dalam side negatif.

Saya yang bodoh politik ini pun boleh faham bahawa aspirasi kedua-dua berita tersebut adalah kempen supaya menyokong BN dan menolak PKR. Itulah yang saya faham.

Saya teringat janji Datuk Shabery, Menteri Penerangan yang mengatakan media masa khususnya RTM akan memberi liputan yang adil berkaitan kempen pilihanraya kecil Permatang Pauh.

Katanya semua parti yang bertanding akan mendapat akses yang sama kepada media masa.

Apa sudah jadi Datuk?

Janji hanya tinggal janji. Bicaramu hanya manis di pinggiran bibir.

Media kembali diperalatkan oleh parti pemerintah untuk mendapat kredit politik.

RTM di bawah datuk Shabery tidak ubah seperti RTM pada era Datuk Zainudin Maidin.

Dalam pilihanraya ini orang heboh perkatakan tentang isu Anwar liwat Saiful Bukhari.

Entah betul entah tidak dakwaan ini tidak diketahui.

Yang pasti, media masa utama khususnya RTM sah diliwat dan dilacur dalam pilihanraya kecil Permatang Pauh ini.

Sunday, August 24, 2008

Najib Ungkit Rebat

Semalam kerajaan menurunkan harga minyak petrol sebanyak 15 sen dan diesel 8 sen.

Entah apa mimpi kerajaan menurunkan semalam, sedangkan sebelum ini berdegar-degar beritahu akan umumkan pada 1 September 2008 nanti.

Mungkin ada kaitan dengan pilihanraya kecil Permatang Pauh yang akan berlangsung 26 Ogos ini.

Kalau itulah strateginya, nampaknya kerajaan tersilap percaturan.

Rata-rata rakyat yang ditemui menolak bahkan mempermain-mainkan keputusan kerajaan menurunkan harga minyak sekecil itu.

Menurut mereka, kerajaan sepatutnya menurunkan harga minyak dengan kadar yang lebih besar berasaskan harga pasaran minyak yang begitu rendah hari ini.

Datuk Syahril

Rakyat juga begitu jelek dan mual dengan penjelasan Datuk Syahril, menteri yang menjaga urusan perdagangan dan pengguna di Malaysia.

Menurut beliau proses penurunan harga minyak agak sukar kerana membebankan peniaga stesyen minyak.

Katanya peniaga stesyen minyak akan kerugian apabila harga minyak diturunkan.

Ooo... masa harga minyak dinaikkan, kamu tak bersungut pun dapat untung berlebihan. Bila harga turun, kamu bersungut pula!

Datuk Syahril pun sama, rungutan peniaga stesyen minyak kamu ambil kira. Rungutan rakyat yang menderita akibat tindakan kamu menaikkan harga minyak tanpa perancangan teliti tidak kamu endah!

Kamu menteri yang jaga rakyat atau menteri yang jaga saudagar minyak?

Datuk Najib

Respon rakyat yang tidak bersetuju dengan penurunan harga minyak 15 sen bagi petrol dan 8 sen bagi diesel telah disedari oleh pemimpin tertinggi kerajaan.

Buktinya, Datuk Najib telah mengungkit perkara ini dalam sidang akhbar beliau semalam.

Katanya rakyat tidak mengambil kira pemberian rebat tunai semasa menjustifikasikan kadar penurunan tersebut.

Ungkitnya, kalau rakyat tak nak rebat tersebut, kita batalkan sahaja!

Datuk Najib lupa bahawa rakyat tak pernah minta rebat tersebut.

Pemberian rebat tersebut langsung tidak meringankan beban akibat kenaikan minyak sebelum ini yang mencecah 40 peratus kenaikan.

Bahkan pemberian rebat tersebut langsung tidak adil.

Ini kerana rebat tersebut umpama subsidi untuk pemilikan kenderaan, bukannya subsidi minyak.

Orang yang jarang naik kereta dengan orang yang sentiasa naik kereta subsidinya sama, RM 625 setahun. Logikkah idea ini?

Sekarang nak ungkit pula pemberian rebat tersebut.

FOMCA

Fomca juga satu, bodoh tak bertempat.

Pemimpin tertinggi Fomca kata mereka tak setuju harga minyak diturunkan kerana bimbang rakyat akan guna kenderaan persendirian.

Baginya rakyat perlu guna pengangkutan awam untuk bergerak dan ke tempat kerja.

Pemimpin bangang macam ni pun ada?

Engkau ingat pengangkutan awam macam LRT, monorel dan lain-lain tu ada seluruh negara?

Orang kat Pantai Timur, Utara, pedalaman nak pergi kerja nak naik menatang apa?

Bodoh punya worang macam ni pun ada.

Kalau tak nak guna otak, baik pergi mampus aje.

Friday, August 22, 2008

Bantu Anwar: Rayuan Mursyidul Am Pas

Kepada Seluruh Rakyat Malaysia, Khasnya Permatang Pauh.

Tuan/Puan,

Alhamdulillah. Setelah sempat mengikuti sendiri proses penamaan calon di Permatang Pauh pada 16 Ogos 2008, sedarlah saya yang ia adalah sebuah pilihan raya kecil yang amat sengit. UMNO/BN melihat pertarungan ini perlu memberi kemenangan mandatori kerana kekalahan boleh membawa kepada Pakatan Rakyat maju ke hadapan untuk mara ke Putrajaya. Mereka cukup takut kedatangan tanggal 16 September 2008 kerana di sana ada sesuatu yang mereka percaya akan berlaku. Jadi menyekat DSAI adalah menjadi keutamaan mereka yang paling atas.

Saudara/Saudari Sekalian,

Datuk Seri Anwar Ibrahim sedang berkempen untuk menghadapi Pilihan Raya Kecil Parlimen Permatang Pauh yang akan berlangsung pada 26 Ogos 2008 nanti. Kita semua maklum bahawa penyertaan beliau dalam pilihan raya kecil ini adalah untuk meneruskan perjuangan menegakkan keadilan sekaligus menentang penyalahgunaan kuasa, penyelewengan dan rasuah dalam pemerintahan negara seperti yang sedang kalut diperkatakan di dada-dada akhbar. Semua ini untuk membetulkan landasan supaya negara kita selamat dari ancaman kegelinciran iman, aqidah dan taqwa kepada Allah S.W.T.

Walaupun telah dihina dan diaibkan dengan teruk 10 tahun lalu, saya perhatikan musuh-musuh yang tidak berperikemanusiaan tidak pernah puas untuk menzalimi beliau. Dengan modal yang sama, sekali lagi beliau difitnah dengan tuduhan yang tidak tergamak untuk saya menyebutnya.

Saya tetap dengan pendirian bahawa fitnah terhadap Datuk Seri Anwar adalah konspirasi politik. Saya juga berpendirian bahawa sumpah yang dibuat oleh orang yang menuduh baru-baru ini penuh dengan persoalan dan keraguan.

Atas kesedaran ini, jauh dari dasar hati biarpun terlantar di katil hospital, izinkan saya menggagahkan diri, merayu seluruh rakyat Malaysia tanpa mengira agama, bangsa dan fahaman politik menentang keras budaya fitnah dan konspirasi yang menjelekkan seumpama ini. Sikap protes ini harus lantang dan konsisten hingga sampai ke peti undi pada 26 Ogos 2008.

Wassalam.



DATO’ HAJI NIK ABDUL AZIZ BIN NIK MAT
Mursyidul Am PAS

Tanggal : 18 Sya’ban 1429/20 Ogos 2008.

Sunday, August 17, 2008

Sumpah Telan al-Quran

Semalam saya berlegar-legar dalam kawasan parlimen Permatang Pauh. Memerhati, menilai dan membuat justifikasi perlakuan manusia yang terlibat secara langsung dalam pilihanraya kecil bagi kawasan parlimen tersebut.

Terlalu banyak perkara menarik untuk dikongsi. Namun adalah mustahil untuk mendokumenkan semula semua kronologi yang berlaku. Biarlah sebahagian besar pemerhatian tersebut menjadi sejarah dalam diri, untuk dikongsi kemudiannya dengan anak cucu, dan kemudiannya dibawa mati.

Dalam sekian banyak perkara, ada satu yang agak menarik untuk dikongsi.

Pada sebelah pagi saya bersarapan dengan kawan-kawan yang menetap sekitar Pulau Pinang. Sebilangan mereka adalah pengundi bagi parlimen Permatang Pauh.

Salah seorang daripada mereka adalah orang kuat Umno. Saya katakan orang kuat Umno kerana beliau pernah memegang beberapa pos penting dalam Umno Bahagian Permatang Pauh. Sehingga sekarang beliau masih lagi aktif dengan Umno. Beliau pun tidak lama dengan kami, kerana terpaksa bergegas untuk menghadiri satu perjumpaan dengan orang Umno.

Menariknya apabila beliau memulakan perbualan dengan mengatakan...,

"esok Razak Baginda yang dituduh bersubahat membunuh Altantuya akan bersumpah dengan al-Quran untuk menafikan dia terlibat dengan pembunuhan gadis Monggolia tersebut".

"Kemudian Azilah dan Sirul akan bersumpah dengan memakan al-Quran untuk membuktikan mereka tidak membunuh Altantuya".

"Kemudian bebaskan saja mereka dari penjara kerana mereka telah bersumpah dengan nama Allah, junjung dan makan al-Quran untuk membuktikan mereka tidak bersalah".

Saya tergelak besar menimati lawak pagi tersebut.

Kemudian beliau menyambung..,

"Lepas ni suami Wan Nor Azlin yang melarikan diri sebab diburu oleh along turut keluar dan bersumpah dengan al-Quran bahawa beliau tidak meminjam pun duit daripada ceti haram tersebut. Jadi along tak boleh lagi cari beliau.."

Saya terus tergelak mendengar lawak bodoh tersebut.

Kemudian beliau menyambung lagi..,

"Lepas ni semua mahkamah tutup. Penjara tutup. Balai polis tutup. Perkasakan saja institusi sumpah menyumpah. Naikkan gaji imam masjid kerana tugas imam sudah bertambah. Imam sekarang bukan saja untuk sembahyang dan nikah kahwin, tetapi juga untuk menjadi saksi sumpah menyumpah apabila berlaku saja pertikaian".

"Selepas ini mungkin ada imam masjid yang terpaksa dikejutkan pada waktu dinihari untuk menjadi saksi seorang pencuri yang ditangkap oleh rukun tetangga bersumpah dengan nama Allah bahawa dia tidak mencuri".

Begitulah bicara beliau pagi semalam. Sebenarnya saya tidak ambil kisah pun kata-kata beliau tersebut, walaupun ada sedikit sangsi kenapa kawan-kawan Umno berbicara seperti itu.

Setelah bertemu, berbual dan makan-makan dengan ramai lagi kawan-kawan di Permatang Pauh, barulah saya sedar bahawa kawan yang Umno tadi tidak bersendirian dengan idea beliau.

Saya boleh rumuskan bahawa sebahagian besar kawan-kawan yang berada dalam Umno tidak percaya dan menolak secara mutlak sumpah yang dibuat oleh Saiful Bukhari yang mendakwa diliwat oleh Anwar Ibrahim.

Bahkan saya dapati kawan-kawan yang berada dalam Pas lebih cenderung untuk mempercayai sumpah tersebut berbanding orang Umno.

Kawan-kawan dalam Pas hanya sedikit kendur apabila pemimpin mereka iaitu Ustaz Hadi Awang dan Nik Aziz turut menolak sumpah yang dibuat oleh Saiful Bukhari.

Saya tidak berminat untuk menganalisis isu ini, saya hanya mencatat apa yang saya temui sambil makan-makan char kuew tiow

Wednesday, August 13, 2008

Kotornya Politik Umno Permatang Pauh

Wrote on 14 August 2008 (9.00 am)

Artikel ini saya petik daripada website Umno Reform yang disiarkan pada bulan Februari 2005 lalu. Menceritakan kronologi krisis dalaman Umno Permatang Pauh. Mungkin artikel ini relevan sempena pilihanraya kecil nanti)

KETIKA ini, semua orang politik boleh melihat dengan jelas, bagaimana proses demokrasi yang dilaung-laungkan dalam Umno.Pemilihan Bahagian Permatang Pauh, 13 Februari lalu membuktikan, campur tangan dari pihak paling atas menyebabkan bekas penyandang jawatan Ketua Bahagian, Ahmad Saad disingkirkan secara 'sah'.'Sah' yang dimaksudkan ialah pucuk pimpinan tidak mahu beliau di situ.

Maka setelah Majlis Tertinggi (MT) menggugurkannya, mereka juga mahukan perwakilan juga 'mengikut' telunjuk MT (baca pimpinan tertinggi).Sebuah akhbar harian secara jelas mempermainkan berita, analisis dan ramalan yang meletakkan Ahmad 'di tumit kaki' mereka.Satu berita dipetik, Ketua Penaja Bahagian Pematang Pauh, Abd Jalil Majid mengiringi Perdana Menteri yang juga Presiden Umno bersembahyang Jumaat yang diimamkan Pirdaus Ismail.Lebih menyedihkan YB Arif Shah Omar Shah 'mengejar' jawatan Ketua Penerangan dengan meninggalkan 'perjuangan' bersama Ahmad untuk berhadapan dengan Jalil dan Pirdaus. Ada tafsiran dibuat, Arif Shah 'berkepentingan' peribadi dan mahu menjaga hati Presiden Umno, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi. "Ada apa-apa janji ke?" Tanya mereka yang diminta mengulas langkah Arif Shah ini.Ahmad kalah kerana 'diserang' dari pelbagai sudut selain permainan kawan-kawan yang tidak setia, ketika mengejar jawatan.

Presiden Umno jelas mahukan Jalil dan Pirdaus dengan mengeluarkan kenyataan bahawa YB Arif Shah melakukan pengorbanan besar bila menarik diri dari mempertahankan jawatan timbalan ketua bahagian.Apakah 'menarik diri' suatu pengorbanan? Apakah pertandingan dalam parti mengakibatkan perpecahan? Atau, Umno hanya memerlukan 'pertandingan' jika seseorang itu perlu dipertandingkan tetapi 'pertandingan' menjadi tidak perlu, apabila seseorang itu mahu dijadikan 'mangsa'?Pirdaus sebenarnya tidak perlu turut bersaing bertanding jawatan timbalan kalau dia faham politik Umno sebenarnya. Tanpa apa-apa jawatan dan sumbangan kepada Umno, Pirdaus lebih beruntung dari lebih 3 juta anggota parti itu apabila terpilih bertanding kerusi Parlimen Pematang Pauh. Maka, untuk apa dia mengejar jawatan dalam parti jika dia tahu 'dia anak istimewa' dalam Umno?Orang lain, pernah jadi ketua bahagian bertahun-tahun, malahan lebih 10 tahun pun tidak merasa terpilih menjadi calon.

Ada timbalan ketua bahagian di Johor, Haji Daud Ibrahim (Umno Bahagian Parit Sulong) menjadi timbalan lebih 20 tahun tetapi tidak sekalipun terpilih menjadi calon.Pirdaus tidak perlu melalui proses menjadi pemimpin bahagian. Nasib dia sudah ditentukan baik sebaik nasib Zainuddin Maidin yang kini menjadi Ahli Parlimen Merbok walaupun tidak mempunyai apa-apa jawatan di peringkat cawangan dan bahagian. Selepas menang pilihan raya, dilantik menjadi Timbalan Menteri Penerangan, Zainuddin dilantik menjadi Ketua Penerangan Umno Bahagian Merbok.

Tidak mustahil selepas ini, Pirdaus yang juga Exco Pergerakan Pemuda Umno Malaysia akan dilantik menjadi Senator dan Timbalan Menteri, memandangkan Pulau Pinang kini kekurangan kerusi Menteri dan Timbalan Menteri, selepas Pak Lah menjadi Perdana Menteri dan Datuk Seri Sharif Omar menjadi Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani.Jalil Majid juga tidak mustahil akan mendapat 'habuan' selepas menang dan disahkan sebagai Ketua Umno Bahagian Pematang Pauh, dengan kelebihan Cuma 27 undi mengalahkan Ahmad Saad.Orang Pematang Pauh 'kehilangan' Ahmad, seorang yang cukup lama dalam Umno Pematang Pauh, pernah menjadi Exco Pemuda Umno Malaysia, pernah menjadi Ketua Pemuda Umno Pulau Pinang dan pernah menjadi Ketua Umno Bahagian Pematang Pauh.

'Kebencian' orang-orang tertentu dalam Umno terhadap Ahmad diluahkan dengan menggugurkannya dari jawatan Ketua Bahagian, menjadikan dialah satu-satunya Ketua Bahagian di luar Kelantan yang digugurkan.Peribadinya yang cukup baik, kuat mengaji Quran dan tidak pernah tinggal sembahyang tidak menjadikan dia seorang yang 'disegani dan dihurmati' tetapi, dia disisihkan.

Inilah Umno dan Umno memang menjauhkan 'diri' dari orang-orang seperti Ahmad, bukan kerana Ahmad tidak ada kelulusan, atau Ahmad terlibat dengan dakwaan rasuah tetapi tersisihnya Ahmad kerana 'orang tertentu' dan 'tangan ghaib' mencampuri urusan pemilihan di peringkat bahagian.Saya tidak mahu tulisan ini disiarkan di akhbar arus perdana kerana saya tahu tulisan 'kebenaran' seperti ini tidak mendapat tempat tetapi saya mengharapkan laman-laman portal memberi sedikit ruang kepada kebenaran, supaya mereka yang berada di luar Umno dan di dalam Umno, sedar situasi kotor ini.Bayangkan Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri Pulau Pinang yang juga Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang mengeluarkan kenyataan seolah-olah menyokong Ahmad seperti menyokong 'orang lama' yang kini menjadi orang keADILan!Ini apa yang dilaporkan di akhbar.

Kita tidak dapat bayangkan bagaimana 'serangan' di bawah dibuat ketika kempen sedang berjalan.Jalil selepas menang mengatakan 'pengalaman' hidup yang paling dahsyat ditempuhinya, melebihi pengalaman ketika menghadapi pilihan raya.Pirdaus 'terus bertuah' kerana menang tanpa bertanding.Kita tidak mendengar pandangan Ahmad kerana Ahmad tidak mendapat tempat di akhbar. Mungkin dia kalah atas 'hikmah' Allah. Kalau dia menang, tidak mustahil ada 'perangkap' menanti dia dengan cerita 'tsumoney'.Seorang rakan memberitahu, Ahmad mahu dikaitkan dengan tuduhan mengamalkan politik wang kalau dia menang supaya jawatan yang dimenanginya boleh terlepas juga akhirnya.

Ini cerita orang yang mungkin simpati dengan Ahmad dan mungkin juga cerita orang yang tidak sukakan Jalil, bagi menampakkan Jalil sebagai tidak 'gentleman'Ahmad yang mendapat 31 percalonan dan Jalil mendapat 57 percalonan membuktikan kekuatan Ahmad yang mengutip 158 undi berbanding Jalil 185, masih kuat dan tidak boleh dipandang rendah.Ada yang meramalkan, jika Arif Shah tidak 'buat hal', peluang Ahmad cukup cerah untuk memenangi pertandingan ini. Perwakilan menjadi keliru dengan 'tekanan' dan kenyataan yang dikeluarkan Pak Lah dan langkah mengelirukan yang diambil Arif Shah itu.Sekejap kata tak tarik diri, sekejap kata tarik diri.

Bila Setiausaha Penaja Umno bahagian buat kenyataan, ada surat yang bertulis tangan dari Arif Shah, barulah Arif Shah mengakuinya bahawa surat itu ditulis ketika fikirannya waras dan tidak ada tekanan.Namun, dia kesal 'tembelangnya' itu didedahkan awal-awal. Perwakilan dan anggota Umno Pematang Pauh 'cukup beruntung' mendapat seorang YB bernama Arif Shah di kawasan mereka.

Kita tidak tahu apa cadangan Ahmad selepas ini tetapi sekarang kita boleh menyaksikan bahawa Umno Pematang Pauh terus bercempera dengan isu pertandingan ini dan tangan-tangan ghaib akan terus memainkan peranan menentukan siapa yang mereka kehendaki menerajui bahagian-bahagian.Bohong kalau ada dakwaan mengatakan pemimpin atasan mengambil sikap berkecuali

Pemilihan Datuk Ariff Bukti Umno Tandus Pemimpin

Wrote on 14 August 2008 (00.10 am)

Sekejap tadi Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan Datuk Ariff Shah Omar Shah sebagai calon BN yang akan bertanding menentang Anwar Ibrahim dalam pilihanraya kecil Permatang Pauh pada 26 Ogos nanti.

Pengumuman Datuk Ariff sebagai calon BN mewakili parti Umno mengejutkan pelbagai pihak. Sebab utamanya ialah Datuk Ariff adalah ADUN atau wakil rakyat kawasan Seberang Jaya.

Rakyat khususnya pengundi di Permatang Pauh akan membuat beberapa justifikasi segera, antaranya Umno Permatang Pauh ketandusan pemimpin yang berkaliber.

Umno dan BN memerlukan seorang calon yang kuat untuk menentang Anwar Ibrahim dalam pilihanraya kecil tersebut. Kepemimpinan tertinggi melihat semua pemimpin Umno yang ada di Permatang Pauh tidak layak, kecuali Datuk Ariff Shah.

Justifikasi ini adalah permulaan. Pelbagai kemungkinan akan timbul lagi selepas ini. Khususnya perpecahan dan krisis dalaman dalam kalangan pemimpin Umno Permatang Pauh akan semakin parah.

Perkara ini bukan lagi rahsia, bahkan diketahui oleh hampir semua orang yang peka terhadap dunia politik di Permatang Pauh.

Kalau ini berlaku, laluan Anwar untuk ke Parlimen akan jadi semakin lurus!

ADUN Seberang Jaya Calon BN Permatang Pauh

Wrote on 13 August 2008 (11.58 pm)

Ahli Dewan Undangan Negeri Seberang Jaya, Datuk Ariff Shah Omar Shah dipilih sebagai calon Barisan Nasional (BN) yang akan menentang Datuk Seri Anwar brahim dalam pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh pada 26 Ogos Ini.

Pengumuman itu dibuat oleh Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada majlis pelancaran jentera pilihan raya BN di sini malam ini.

Pilihan raya kecil itu diadakan berikutan pengunduran penyandangnya Dato' Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail yang juga Presiden Parti Keadilan Rakyat pada 31 Julai lepas bagi memberi laluan kepada suaminya yang juga penasihat parti itu Dato' Seri Anwar Ibrahim

8 Faktor BN Akan Tewas vs Anwar

Analisis ini agak baik. Saya petik daripada blog beliau 'Security'.


Oleh: K Raveendran Nair

Berdasarkan senario semasa, BN berdepan dengan satu tentangan yang amat luar biasa dan peluang untuk menguasai kerusi tersebut amat sukar berdasarkan faktor-faktor berikut:

Pertama, Umno sama ada di peringkat Permatang Pauh mahupun di peringkat negeri berada dalam keadaan yang amat lemah.

Transformasi politik di peringkat negeri telah melemahkan kedudukan Umno Pulau Pinang dan sehingga kini masih belum pulih dan terus bergolak.

Misalnya Umno Jelutong parah sehingga sumber berita menyatakan ahli-ahli cawangan meninggalkan parti untuk menyertai PKR.

Begitu juga dengan bahagian-bahagian lain yang lemah dan mempunyai hubung kait dengan kelemahan dan perebutan kuasa dalaman yang sedang berlaku di peringkat persekutuan kesan daripada keputusan pilihanraya umum lepas.

Transformasi kerajaan negeri daripada BN kepada Pakatan Rakyat telah menyebabkan punca pendapatan pemimpin-pemimpin Umno di peringkat bahagian tergendala.

Pemimpin-pemimpin peringkat ini tidak lagi mempunyai apa-apa peranan dalam negeri - dan keadaan ini turut menyumbang kepada kelemahan pentadbiran peringkat bahagian.

Berbeza sama sekali dengan Pakatan Rakyat yang semakin kukuh dari segi pengurusan organisasi.

Kedua, faktor calon akan menyumbang kepada prestasi parti dalam pilihanraya kecil namun sehingga kini calon umno belum diumumkan. Malah tawaran diri untuk bertanding oleh Mohamad Ezam Mohd Nor telah ditolak oleh Umno Permatang Pauh.

Manakala mufti Perlis walaupun ditawarkan untuk bertanding telah menolak.

Calon tempatan bersesuaian, namun kemungkinan besar akan berlaku sabotaj di peringkat bahagian sendiri kerana sekiranya calon BN dari Umno menang, beliau akan menjadi pemimpin besar baik di peringkat bahagian mahupun persekutuan.

Pemimpin bahagian yang tidak terpilih pula akan berusaha untuk menghalang kemenangan tersebut.

Calon PKR iaitu Anwar sendiri dilihat sebagai seorang calon gergasi - berbanding keupayaan berpidato calon BN yang amat kurang dalam kalangan pemimpin BN buat ketika ini.

Ketiga, keputusan kerajaan Persekutuan menangguhkan atau membatalkan beberapa projek mega yang dijanjikan kepada rakyat Pulau Pinang telah meningkatkan perasaan tidak berpuas hati di kalangan rakyat negeri.

Walaupun perdana menteri Abdullah Ahmad Badawi sendiri anak negeri itu, tindakan kerajaan pimpinannya telah ditafsirkan sebagai satu keputusan politik untuk "membalas dendam". Perkara ini dijangka menjadi satu isu dan akan diinterpretasikan dalam bentuk undi.

Kerajaan negeri, walaupun dikuasai oleh Pakatan Rakyat, namun masih terlalu awal untuk menilai keupayaan dan kebolehan pentadbiran.

Pemimpin-pemimpin negeri akan mengadu bahawa kerajaan persekutuan menganaktirikan kerajaan negeri dan gagal memberikan bantuan sewajarnya walaupun rakyat Pulau Pinang turut menyumbang dari segi bayaran cukai.

Keempat, kenaikan harga barang, petroleum dan situasi ekonomi yang tidak menentu juga turut menjadi isu. Walaupun pilihanraya umum telah berlalu, namun setakat ini kerajaan persekutuan masih belum bergerak dengan pantas kerana perebutan kuasa dalam Umno.
Perebutan kuasa dan usaha-usaha berterusan untuk mengukuhkan kedudukan masing-masing dalam parti telah menghalang penumpuan dalam tugas-tugas kerajaan. Hasilnya, usaha-usaha untuk menangani kemelesetan ekonomi dan isu-isu yang mempunyai kepentingan rakyat terbantut.

Keadaan ini menyebabkan taraf kehidupan rakyat semakin terancam dan terganggu. Ia akan menimbulkan ketidakpuasaan hati yang akan mendorong pemilih untuk tidak mengundi calon BN.

Isu-isu projek mega yang gagal dan isu komisen akan turut berkumandang. Misalannya projek MRR2. Projek tersebut dibina dengan kos RM238 juta, kemudian baik pulihnya menelan lagi kos RM70juta dan kini lebuhraya jejambat itu kembali retak.

Kelima, kes moral yang ditimbulkan semula mempunyai kesan timbal balas kepada parti pemerintah. Majoriti tidak bersetuju dan tidak percaya tuduhan terbaru terhadap Anwar.

Kajian Merdeka Center membuktikan masyarakat tidak menerima tuduhan tersebut dan menganggap laporan polis ke atas Anwar satu konspirasi politik. Dalam situasi yang sedemikian, Umno sebenarnya terperangkap.

Sekiranya tuduhan dikenakan ke atas Anwar sebelum tarikh penamaan calon, maka dunia akan melihat tindakan tersebut sebagai satu usaha kerajaan BN untuk menghalang beliau daripada kembali ke dalam arus perdana politik negara tetapi sekiranya Pejabat Peguam Negara berpendapat, tidak ada fakta untuk didakwa di mahkamah, maka dunia akan turut menyalahkan parti pemerintah kerana cuba membina kes palsu untuk menghalang kebangkitan Anwar.

(Anwar telah dituduh di mahkamah atas tuduhan mengadakan hubungan seks luar tabii sehari selepas Suruhanjaya Pilihan Raya [SPR] mengumumkan tarikh 16-26 Ogos untuk pilihanraya kecil Permatang Pauh - editor)

Keenam, tidak dilupakan juga pengundi Cina dan India. Gabungan dua kumpulan pemilih tersebut 17,826 undi yang merupakan satu jumlah yang agak besar.

Dalam situasi sekarang, tidak keterlaluan sekiranya dinyatakan sebilangan besar daripada dua kumpulan masyarakat tersebut tidak akan mengundi parti pemerintah. Tahap ketidakpuasaan hati mereka lebih tinggi terhadap Umno daripada MCA atau MIC.

Sikap pemimpin Umno yang celupar dan menghina kumpulan pengundi bukan Melayu dengan memanggil sebagai 'penderhaka' kerana mengundi pembangkang akan ditiupkan sebagai satu isu.

Malah keengganan pemimpin MIC untuk menetapkan tarikh peralihan kuasa akan turut menjauhkan masyarakat India daripada MIC dan BN. Kedudukan MIC baik di peringkat negeri mahupun bahagian juga lemah.

Kemasukan masyarakat Cina bersama PKR dan masalah dalaman MCA juga akan turut menyumbang undi pengundi cina kepada PKR. Manakala Gerakan dan PPP berada dalam situasi yang sangat lemah untuk memberikan apa-apa impak untuk memenangi hati pengundi.

Ketujuh, Badan Bertindak Hak-hak Hindu (Hindraf) tetap merupakan satu kuasa politik masyarakat India yang akan membantutkan usaha untuk memenangi hati pengundi India. Keengganan kerajaan untuk membebaskan kelima-lima pemimpinnya ditafsirkan sebagai keengganan Umno, dan bukan keputusan BN.

Anggapan ini muncul kerana kesemua komponen BN dari Semenanjung telah menggesa kerajaan agar membebaskan kelima-lima pemimpin Hindraf kecuali Umno.

Anwar menjanjikan pembebasan kelima-lima pemimpin tersebut dan sudah tentu ia akan mempengaruhi minda pemilih India. Oleh yang demikian sudah tentu pengundi India akan melihat Umno dari perspektif negatif.

Malah kedudukan dari segi jawatan kerajaan untuk masyarakat India bawah kerajaan Pakatan Rakyat lebih menonjol berbanding kerajaan persekutuan.

Kelapan, walaupun BN masih mempunyai kelebihan kerana menguasai media, sumber kewangan dan jentera kerajaan, namun P44 bukanlah satu laluan mudah untuk dimenangi.

Sekiranya kerajaan persekutuan membuat pelaburan secara besar-besaran seperti yang dilakukannya dalam pilihanraya Ijok atau menumpukan terlalu banyak masa untuk menonjolkan isu moral atau melaksanakan strategi serangan peribadi ke atas Dr Wan Azizah, ia akan mengundang lebih banyak tindak balas negatif daripada pemilih.

Berdasarkan analisis ini, saya berpendapat Anwar akan memenangi kes beliau di "mahkamah rakyat" dengan kuasa majoriti sekurang-kurangnya 20,000 undi.

Bagaimanapun tidak dinafikan kedua-dua pihak mempunyai kelebihan dan kekurangan masing-masing. Kedua-dua parti yang bertanding harus bekerja untuk memenangi hati rakyat. Sebarang kesilapan atau tindakan keterlaluan boleh menyebabkan kekalahan.

Pendekatan bersopan wajar menjadi pegangan. Pilihanraya ini sebenarnya satu medan yang terbaik untuk penganalisis politik menjalankan kajian akan peranan kuasa rakyat.

Tuesday, August 12, 2008

Naik Cepat, Turun Lambat

Ada seorang kawan yang suka sangat bermain teka teki. Kerjanya sebagai pemandu. Sepanjang perjalanan setiap kali mengembara dengan beliau, penuh dengan teka teki.

Kalau tak mengembara pun, beliau tidak pernah lupa untuk mengirim sms teka tekinya kepada saya.

Semalam saya turut sms teka teki kepada dia.

Teka teki itu berbunyi 'gapo dio cepat naik, lambat turun?'

Lalu dia balas.. hinggus!

Saya tanya kenapa.

Dia jawab sebab budak-budak kecil hingusnya turun perlajan-lahan. Bila dah panjang keluar, budak tu terus sedut semula hingus masuk ke dalam hidung dengan pantas. Sebab tu katanya 'turun slow, naik cepat'.

Kah.. kah.. tergelak besar saya. Tapi saya cakap jawapan tu salah!

Lalu dia cuba lagi, katanya suami isteri atas katil.

Saya tanya kenapa?

Dia kata memang begitulah, si suami memang naik cepat tapi lambat turun.

Cheh, jawapan itu berunsur 18SX. So salah jugak!

Sehingga hari ni dia belum dapat jawab dengan betul.

Begitu jauh dia berfikir untuk jawab soalan ini.

Yang saya maksudkan hanya harga petrol.

Hari tu masa harga minyak naik, Pak Lah dan kerajaan BN cepat-cepat, tanpa bertangguh terus naik.

Petang ni umum, malam nanti terus naik.

Masa tu harga minyak sekitar USD 200 satu tong.

Tapi sekarang harga minyak dunia dah turun.

Semalam saya semak, dah mencecah USD 111 satu tong.

Dah turun hampir separuh daripada harga semasa harga minyak Malaysia dinaikkan tempoh hari.

Kenapa tak turunkan lagi?

Pak Lah dan Datuk Syahril beritahu kita sedang kaji. Mungkin kita akan umum 1 September ni.

Ooo.. masa nak naik, kau tak sempat-sempat nak kaji kesannya kepada rakyat dan lain-lain. Terus naikkan.

Bila nak turunkan, kau kaji macam-macam.

Moral: Berteka tekilah dengan teka teki ini supaya kawan-kawan kita bisa mengerti.

Biarkan Mereka Berdemonstrasi

Wrote on 13 August 2008 (8.50 am)

Semalam pelajar-pelajar UiTM berdemonstrasi membantah cadangan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim supaya UiTM membuka kouta pengambilan pelajar kepada bukan bumiputera.

Naib Canselor UiTM menafikan beliau yang mengarahkan pelajar berdemonstasi sambil menyerahkan memorandum kepada Tan Sri Khalid.

Dari satu sudut, penafian tersebut sebenarnya tidak perlu kerana masyarakat sekarang sudah begitu matang dan bermaklumat untuk menafsir sesuatu kronologi. Bak kata pepatah 'hanya jauhari mengenal manikam' dan 'sudah terang lagi bersuluh'.

Naib Canselor yang memang dikenali sebagai penyokong kuat sebuah parti berasaskan bangsa Melayu berkata 'they do at their own' semasa mengulas demonstrasi tersebut.

Bagi saya, mahasiswa tersebut tidak akan 'they do at their own' dalam demonstrasi semalam jika tidak diprogramkan oleh kuasa tertinggi dalam UiTM.

Pengalaman menjadi pemimpin mahasiswa dan penglibatan yang panjang dengan dunia mahasiswa sehingga hari ini memungkinkan saya membuat justifikasi ini.

Tidak mungkin mahasiswa meninggalkan kuliah yang sepatutnya berlangsung jika tidak dengan arahan dan lampu hijau dari kuasa tertinggi yang boleh menghukum mereka akibat kesalahan tersebut.

Tidak mungkin pensyarah membatalkan kelas yang sepatutnya diadakan jika tidak dengan isyarat daripada kuasa tertinggi yang membenarkan perlakuan tersebut dilakukan.

Itu sebahagian analisis saya daripada kejadian demonstrasi pelajar UiTM semalam.

Dari satu sudut lagi, saya bersetuju dan gembira dengan perkembangan ini.

Ini tidak bermaksud saya tidak bersetuju kepada pandangan Tan Seri Khalid yang mencadangkan kouta pelajar UiTM sebanyak 10 peratus dibuka kepada pelajar antarabangsa dan bangsa lain, walaupun cadangan yang sama pernah dikemukakan oleh beberapa pemimpin BN sebelum ini.

Saya bersetuju dan gembira kerana ramai orang sudah boleh menerima budaya berdemonstrasi sebagai satu instrumen menyatakan pandangan dan meluah perasaan.

Lagipun perkara ini dibenarkan dalam perlembagaan Malaysia.

Sama ada pelajar itu berdemonstrasi secara sukarela atau diprogramkan, saya tidak kisah.

Apa yang penting, mereka terlibat dalam demonstrasi menyatakan ketidapuasan hati dalam sesuatu perkara, khususnya terhadap pihak berkuasa dan pemimpin tertinggi.

Harap-harap selepas ini tidak ada lagi halangan terhadap mana-mana demonstrasi.

Harap-harap selepas ini pasukan polis juga memberi kerjasama yang baik kepada demonstrator yang lain.

Harap-harap selepas ini aku tidak lagi terkena bom asap, air berasid dan belatan setiap kali berdemonstrasi.

Kerana memang hobi aku berdemonstrasi.

Sunday, August 10, 2008

Islam Perlu Dihormati

Saya masih berminat untuk berbicara tentang forum 'memeluk Islam' yang dianjurkan oleh Majlis Peguam (Bar Council) hari Sabtu lepas.

Walaupun forum tersebut dihentikan di pertengahan, namun banyak perkara perlu diperbincang dan dimuhasabah.

Majlis Peguam sebagai penganjur perlu mengambil pengajaran yang besar daripada kesilapan tersebut.

Kesilapan tersebut akan mengundang bencana lebih besar jika diulangi lagi.

Banyak perkara tentang agama Islam telah difahami oleh Majlis Peguam, namun banyak juga lagi yang belum difahami.

Salah satu perkara yang Majlis Peguam belum faham adalah 'orang Islam tidak boleh keluar daripada agama' mereka.

Orang bukan Islam tidak pernah dipaksa untuk menganut Islam.

Tetapi orang Islam diharam sama sekali keluar daripada agama Islam.

Segala urusan orang Islam tertakluk di bawah bidang kekuasaan pihak berkuasa umat Islam.

Orang bukan Islam tidak perlu dan tidak boleh mencapuri urusan orang Islam, termasuklah orang yang ingin keluar daripada agama Islam.

Apabila ada orang bukan Islam mendapat hidayah untuk memeluk agama suci Islam, banyak perkara yang akan timbul dan berbangkit.

Antaranya pembahagian harta, harta pusaka, jagaan anak dan sebagainya.

Semua perkara ini boleh dibincangkan, termasuklah oleh Majlis Peguam.

Namun jika ada kes orang yang masuk Islam tadi ingin keluar semula daripada agama Islam, itu adalah urusan umat Islam.

Orang lain, termasuklah Majlis Peguam tidak layak memberi justifikasi kepada urusan ini.

Perkara ini penting untuk diketahui dan difahami, khususnya oleh Majlis Peguam.

Kesilapan memahami urusan ini bisa menimbulkan kekalutan yang meributkan.

Usah bermain dengan api, kelak terbakar nanti.

Saturday, August 9, 2008

Majlis Peguam Perlu Belajar Sesuatu

Akhirnya Majlis Peguam (Bar Council)membatalkan forum 'Memeluk Islam' setelah dibantah secara keras oleh Umat Islam dan Masyarakat Melayu.

Walaupun forum tersebut hanya dihentikan setelah berlangsung beberapa ketika, sekurang-kurangnya mereka masih mengambil kira pandangan dan bantahan umat Islam dan orang Melayu.

Seharusnya Majlis Peguam belajar sesuatu daripada bantahan dan tentangan ini.

Perlu diingat bahawa orang Islam dan Melayu boleh diusik dalam banyak perkara, tapi tidak dalam perkara berkaitan kesucian agama Islam.

Walaupun bilangan orang Islam yang masih sensitif dengan isu aqidah ini tidak ramai, namun bilangan mereka masih cukup untuk meranapkan bangunan Majlis Peguam.

Majlis Peguam masih bernasib baik apabila isu ini timbul dalam keadaan masyarakat Islam semakin hilang kasihnya kepada agama mereka sendiri.

Kalaulah forum ini dilangsungkan pada 'era Natrah', pasti ada darah yang tumpah, ada nyawa yang melayang.

Begitulah umat Islam dan Melayu. Banyak perkara mereka boleh toleransi, tetapi tidak kepada perkara berkaitan aqidah dah kesucian Islam.

Seharusnya perkara ini diberi perhatian serius oleh semua pihak, khususnya Majlis Peguam.

Majlis Peguam seharusnya berpegang teguh dengan etika perundangan yang dianuti oleh mereka dengan tidak mencapuri segala urusan berkaitan agama Islam yang tertakluk di bawah Mahkamah Syariah.

Mahkamah Syariah itu sendiri bukanlah melaksanakan sepenuhnya perundangan al-Quran, tetapi itulah perundangan yang diguna pakai untuk menjaga urusan umat Islam di Malaysia hari ini.

Murtad dalam Islam hukumnya bunuh. Namun undang-undang dalam Mahkamah Syariah sekarang tidak sampai pada tahap itu.

Mencuri dalam Islam hukumnya potong tangan apabila cukup syarat. Namun kesalahan mencuri tidak ada pun dalam Mahkamah Syariah, ianya diperuntukkan dalam mahkamah civil.

Berzina dalam Islam hukumya sebat 100 kali. Namun dalam mahkamah syariah sekarang hukumya sangat ringan. Sebahagiannya hanya tiga bulan penjara, RM 5 ribu denda dan enam kali sebatan, itu yang maksimun.

Kalaulah perundangan yang minimun itu pun tidak boleh diakur oleh Majlis Peguam, bagaimana mereka akan hormati jika perundangan syariah sepenuhnya diamalkan di Malaysia.

Perlu diingat bahawa umat Islam ada aturan mereka sendiri yang termasuk dalam hukum wajib, haram, sunat, harus dan makruh.

Majlis Peguam perlu membiarkan umat Islam mengurus semua keperluan agama mereka.

Tiada hak untuk kamu mencampuri urusan mereka.

Jangan kamu bermain dengan api, kelak kamu akan terbakar hangus.

Friday, August 8, 2008

Kenyataan Akhbar Anwar Ibrahim

Saya berjanji sebuah kerajaan yang diperintah Pakatan Rakyat, rakyat Malaysia tidak perlu lagi takut kepada penahanan dan perbicaraan yang wewenang.

Pegawai polis dan pendakwaraya yang berkonspirasi untuk memfitnah dan memalukan orang yang tidak bersalah akan dihukum. Setiap rakyat Malaysia pasti akan mendapat perbicaraan yang adil, di mana seseorang itu tidak bersalah selagi adanya bukti yang jelas untuk membuktikan sebaliknya.

Penggunaan kuasa polis dan Peguam Negara untuk menghukum musuh politik akan diharamkan bagi memastikan demokrasi yang sihat, di mana sebarang perbezaan pendapat bukan sahaja di benarkan malah digalakkan.

Dengan ini setiap hak rakyat Malaysia akan dianggap sebagai suci dan akan dilindungi oleh kehakiman yang bebas dipandui oleh prinsip-prinsip yang selari dengan semangat Perlembagaan Persekutuan.

Perbicaraan bermotifkan politik yang dibuat ke atas saya, dengan izin Allah merupakan yang terakhir.

Apa yang berlaku semalam membuktikan saya sememangnya tidak bersalah dari sebarang pertuduhan yang muncul baru-baru ini.

Laporan perubatan dan akuan bersumpah oleh Dr Osman yang muncul pada hari Khamis seharusnya menghilangkan sebarang keraguan dan pertanyaan yang masih timbul samada kejadian itu berlaku ataupun tidak.

Kenyataan Dr Osman juga mengesahkan apa yang kami nyatakan sebelum ini berkenaan usaha memualkan pihak polis untuk memalsukan bukti di dalam kes ini, dengan cara yang sama di dalam memanipulasikan kes saya pada tahun 1998.

Kredibiliti pihak polis pasti rosak dengan tiadanya penyiasatan yang teliti terhadap wujudnya salah tata urus penyiasatan kes saya.

Keselamatan doktor tersebut ternyata menjadi kebimbangan kami. Saksi utama kes berprofil tinggi di Malaysia sering hilang pada masa lalu seperti PI Balasubramaniam.

Saya memuji individu-individu berani yang mempamirkan komitmen mereka kepada kebebasan dan keadilan dengan melangkah ke hadapan membawa bukti penting. Saya mahu pihak berkuasa memastikan keselamatan mereka.

Semalam di mahkamah, kita sedar kejelikan kes yang dibawa oleh pihak pendakwaraya ternyata mempunyai persamaan dengan kegagalan perbicaraan 1998, pendakwaan sudah pun bertukar dari aksi yang memaksa kepada aksi sukarela.

Ini semua terjadi kerana konspirasi yang dicipta pada minggu terakhir bulan Jun sudah mulai retak dan berkecai.

Ada usaha yang terburu-buru dari pihak polis untuk menutup sebarang kelemahan pengakuan petuduh. Usaha mereka pastinya gagal kerana bukti yang ada sangat jelas menunjukkan sebaliknya serta adanya rakyat Malaysia yang berani ke hadapan untuk membuktikan bahawa saya tidak bersalah.

Perdana Menteri telah secara cuai melibatkan dirinya dengan kes ini, dalam usaha untuk menggagalkan sebarang proses perubahan di Malaysia dan untuk menghindari kejatuhan kareer politik beliau.

Penglibatan beliau dalam kes ini pasti mengakibatkan krisis tenat di dalam pentadbirannya.

Penyokong kuat beliau di kalangan orang Melayu sendiri mulai muak dengan perkara ini.

Tambahan lagi Perdana Menteri Abdullah Badawi sedang berhadapan dengan penyiasatan Badan Pencegah Rasuah berkenaan penglibatan beliau di dalam korupsi dan politik wang.

Bayangan korupsi dan salah urus ekonomi menjadi legasi pentadbiran beliau. Perdana Menteri Abdullah masih gagal memberikan sebarang penjelasan yang meyakinkan berkenaan keuntungan besar yang diraih oleh keluarga beliau hasil dari penglibatan keluarga beliau dalam skandal Minyak untuk Makanan yang melibatkan rakyat Iraq yang terdesak dan di ambang kematian.

Saya menasihati mereka di sekeliling beliau untuk menjauhi bahtera kepimpinan beliau yang bakal tenggelam itu selagi mereka mempunyai peluang.

Agenda Reform Pakatan Rakyat kembali ke landasan yang tepat dan Harapan Baru untuk Malaysia sudah semakin dekat.

Kami akan memastikan kempen yang bersepadu untuk memenangi Parlimen Permatang Pauh dengan majoriti besar meliputi penduduk yang pelbagai latar dan etnik dari kawasan tersebut.

Saya berhasrat untuk memasuki Parlimen pada 27hb Ogos 2008 dengan sokongan rakan-rakan saya di dalam pakatan sebagai pemimpin mereka yang baru.

DATO' SERI ANWAR IBRAHIM
KENYATAAN MEDIA
8hb OGOS 2008, PETALING JAYA

Wednesday, August 6, 2008

Anwar Ibrahim Released by Personal Bond

Wrote 7 Ogos 2008 (12. 15 pm)

Here the chronology at Magistrate Court, Jalan Duta. Couted from Anwar's Blog.

09:30am - Depart house

09:50am - Arrive Jalan Duta. 100s of reporters

10:00am - Enter courtroom, Sessions Court 1

10:12am - Case called by judge S. M. Komathy Suppiah

10:22am - Pled not guilty to section 337b, asking for bail

10:24am - Asking judge to use discretion to waive bail

10:28am - 10th Sep is set as mention date

10:33am - Bail waived

10:38am - Personal bond set at RM20,000, without surety, need not surrender passport

10:58am - Lawyer Nair having press conference, Anwar still in court

11:26am - Anwar walks out of court room.

11.30am - Anwar leaving court room

Anwar Bebas Dengan Jaminan Peribadi

Wrote 7 Ogos 2008 (11.50 am)

Datuk Seri Anwar Ibrahim telah dibebaskan dengan jaminan peribadi (personal bond).

Beliau yang mengaku tidak bersalah terhadap tuduhan di bawah seksyen 337b dilihat telah meninggalkan bilik mahkamah pada pukul 11.30 pagi tadi.

Sebutan semula kes ditetapkan pada 10 September 2008.

Ratusan penyokong Pakatan Rakyat (PR) turut berada di perkarangan Mahkamah sebagai tanda sokongan kepada Datuk Seri Anwar.

Sebagai tanda solidariti, beberapa pemimpin utama PR turut hadir. Antaranya Naib Presiden Pas, Datuk Husam Musa dan Setiausaha Agung DAP, Lim Guang Eng.

Sunday, August 3, 2008

Tidak mustahil berlaku perubahan 16 September ini

Dipetik Dari HarakahDaily

KUALA TERENGGANU, 4 Ogos (Hrkh) - Tujuan mengumumkan Pakatan Rakyat memerlukan sekurang-kurangnya 30 kerusi parlimen untuk memerintah Malaysia ialah supaya ia dapat membentuk minda rakyat bahawa tidak mustahil pertukaran kerajaan berlaku dengan cara demikian. Iklan

Ahli Parlimen Machang, Saufiddin Natution berkata, Pakatan Rakyat menawarkan kepada rakyat rancangan tersebut dengan mengekalkan keamaan dan kestabilan negara tanpa berlaku sebaliknya.

Beliau berkata demikian ketika berucap di satu majlis ceramah anjuran PAS Kawasan Kuala Terengganu di sini baru-baru ini.

"Pakatan Rakyat telah terbukti menjaga kepentingan rakyat dengan memberikan subsidi air percuma di Selangor di ketika yang sama negeri Johor membuat perjanjian sehingga tahun 2062 dengan Singapura untuk menjual air mentah dengan harga tiga sen untuk 1,000 gelen," jelasnya.

Selepas dirawat katanya, Singapura menjual balik air itu ke negeri Johor dengan harga 50 sen dalam kapasiti yang sama.

Sementara itu tambahnya, Singapura menjual air kepada kapal-kapal yang berlabuh di pelabuhan negara itu dengan harga DS70 untuk 1,000 gelen.

"Dia (Umno) masuk kampung bercakap Umno saja yang cekap mentadbir tetapi hakikatnya tidak demikian.

"Sebab itu bila kita perintah negeri-negeri Pakatan Rakyat, kita boleh tengok peluang membuat kebajikan kepada rakyat sebenarnya cukup luas dan mudah.

"Kita melaksanakan, rakyat mula melihat penuh keyakinan terhadap kerajaan kita," ujarnya.

Menurutnya lagi,apabila Mantan Timbalan Perdana Menteri mengumumkan sasaran 16 September untuk ke Putrajaya, keyakinan rakyat bertambah dan sebahagian ahli parlimen Barisan Nasional turut merasakan demikian. - mks._

Anwar tetap bertanding sekalipun ditahan dan di lokap polis

Dipetik dari HarakahDaily

KUALA LUMPUR, 4 Ogos (Hrkh) - Ketua Parti Keadilan Rakyat (KeADILan) Dato' Seri Anwar Ibrahim bertegas akan tetap bertanding pada pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh sekalipun beliau tahan polis dan berada di dalam lokap. Iklan


Dalam hal ini, katanya, beliau terpaksa bertindak cepat bagi matlamat untuk menyelamatkan ekonomi negara yang kian teruk. Hasratnya untuk bertanding, tidak pernah luntur bagi mencapai matlamat Pakatan Rakyat menawan Putrajaya.

Beliau turut melahirkan rasa bimbang, jika selepas ini beliau tidak lagi dibenarkan berkempen sambil mengulangi ketegasannya untuk bertanding sekalipun beliau ditahan dan dimasukkan ke dalam lokap.

Anwar berkata demikian dalam ceramah Peristiharan Pilihan Raya Kecil Permatang Pauh yang telah diadakan di Tapak Ekspo Seberang Jaya, kelmarin.

Beliau membidas dakwaan seetengah pihak kononnya pengosongan kerusi berkenaan oleh penyandangnya, Dato' Seri Wan Azizah Wan Ismail sebagai mengkhianati pengundi Permatang Pauh.

Katanya, sejak awal lagi Wan Azizah telah menjelaskan akan memberi laluan kepada suaminya sejurus sahaja beliau layak bertanding.

Turut memberikan ceramah, Presiden PKR, Dr Wan Azizah, Naib Presiden Pas, Datuk Husam Musa dan Setiausaha Agung DAP.

Sementara itu di Pekan, Pahang, Timbalan Pedana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menolak anggapan bahawa pilihan raya kecil Permatang Pauh akan menjadi pengukur kepada sokongan rakyat kepada BN selepas pilihan raya umum Mac lepas.

Katanya, pilihan raya kecil ini tidak boleh dianggap sebagai ukuran mutlak sebab pilihan raya kecil biasanya bersifat setempat, banyak pertimbangan atas isu-isu tempatan, atau atas isu-isu tertentu yang mungkin tidak ada kaitan dalam konteks nasional.

"Walaupun saya sedar, langkah Datuk seri Anwar Ibrahim untuk bertanding ini untuk membawanya sebagai isu nasional," katanya kepada Bernama.

Menyentuh soal calon BN, Najib berkata, belum masanya untuk Umno memikirkan siapakah calon yang selayaknya dan pihak media tidak membuat sebarang spekulasi. Ini kerana jelasnya, banyak kriteria yang harus diberi perhatian dalam konteks pilihan raya kecil Permatang Pauh ini.

Dalam pada itu, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) akan mengadakan mesyuaratnya Rabu (6 Ogos) ini bagi memutuskan tarikh pilihan raya kecil Permatang Pauh.

Setiausaha SPR, Datuk Kamaruzaman Mohd Noor memberitahu akhbar talian mSTAR Online, segala-galanya akan diputuskan Rabu ini.

Tiga pertimbangan diambil kira: Pertama tempoh 60 hari berkuat kuasa mulai hari penyandang jawatan melepaskan kedudukannya, hari Speaker Dewan Rakyat memaklumkan SPR ataupun hari panel suruhanjaya mengadakan mesyuarat.

Mesyuarat Rabu ini akan turut menetapkan tarikh untuk mengeluarkan writ pilihan raya, tarikh mengeluarkan notis pilihan raya dan daftar pemilih mana yang akan diguna pakai pada pilihan raya kecil itu nanti.

Mengambil kira tiga minggu bagi keseluruhan proses pilihan raya, hari pengundian kemungkinan jatuh antara 24 dan 28 Ogos ini.

Memandangkan pilihan raya pernah diadakan pada bulan puasa ketika pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri Lunas, empat tahun lalu yang turut dimenangi calon PKR, jika SPR memberikan ruang yang lebih luas, pengundian kemungkinan diadakan minggu pertama bulan September ini. - tmj_