Monday, November 10, 2008

Perubahan Kepemimpinan Pas Terengganu

Pas Terengganu baru saja usai melaksanakan dua program tahunan yang utama iaitu Himpunan Pemuda Islam Terengganu (HIMPIT) dan Ijtima' Kepimpinan Pas Terengganu.

Himpit yang dianjurkan oleh Dewan pemuda Pas Negeri Terengganu (DPPNT) dianggap berjaya apabila ramai pemuda Pas menyertai program yang diadakan di pantai Cendering tersebut.

Ijtima' Kepimpinan juga dianggap berjaya apabila ribuan pemimpin Pas daripada semua peringkat sama ada cawangan, Dun, kawasan dan negeri memenuhi dewan utama Majlis Perbandaran Kemaman (MPK).

Saya mengatakan kedua-dua program itu berjaya berasaskan pandangan dan rumusan yang dibuat oleh beberapa pimpinan utama DPPNT dan pimpinan Badan Perhubungan Pas Negeri Terengganu (BPPNT).

Sejauh mana mereka membuat pengukuran (measurement) untuk membuat rumusan tersebut, saya tidak pasti.

Apa yang saya pasti ialah saban tahun DPPNT dan BPPNT akan menganjurkan Himpit dan Ijtima' Kepimpinan.

Himpit dan Ijtima' Kepemimpinan pasca 1999 lebih selesa dan berprestij kerana penganjurannya disokong dengan prasarana bertaraf sebuah kerajaan.

Kalau sebelum itu hanya khemah-khemah buruk yang digunakan, namun pasca 1999 khemah majlis perbandaran dan majlis daerah yang digunakan.

Begitu juga prasarana lain, sebahagian besarnya berstatus prasarana kerajaan. Khemah hanyalah satu contoh yang mudah.

Himpit dan Ijtima' Kepimpinan tersebut dianggap berjaya dengan penyertaan ribuan penyokong, ahli dan pimpinan Pas semua peringkat.

Buah daripada kejayaan tersebut ialah Pas hilang kerajaan Terengganu dalam PRU 11 pada tahun 2004. Lebih mengejutkan, Pas hanya tinggal empat kerusi DUN berbanding 28 yang dimiliki sebelumnya. Kerusi Parlimen semua hilang, termasuk kerusi Marang yang sebelumnya milik Tuan Guru Datuk Presiden.

Pasca 2004, Himpit dan Ijtima' Kepimpinan terus menjadi acara rutin tahun berganti tahun.

Seperti biasa, dua acara tersebut dianggap berjaya dengan penyertaan ribuan ahli dan penyokong Pas semua peringkat.

Buah daripada kejayaan dua program itu ialah Pas Terengganu tewas lagi dalam PRU 12 pada bulan Mac yang lalu.

Lebih mengejutkan, kekalahan di Terengganu yang dianggap negeri kedua kubu kuat Pas selepas Kelantan itu berlaku ketika Barisan Nasional (BN)hilang majoriti dua pertiga di peringkat federal dan kalah di lima buah negeri lain, termasuk kelantan yang gagal dirampas semula.

Begitulah senarionya.

Saya meneliti dan menganalisis secara dekat kedua-dua program yang disebut tadi, khususnya Ijtima' Kepimpinan.

Banyak perkara positif diutarakan, khususnya target dan plan kerja yang diletakkan oleh pesuruhjaya dan presiden.

Namun saya agak pesimis untuk mengatakan kedua-dua program tersebut akan menjadi starting point yang bermakna untuk membolehkan Pas Terengganu memacu perubahan sehingga boleh menawan Terengganu dalam PRU 13 akan datang.

Saya berberat sangka untuk mengatakan bahawa Himpit dan Ijtima' Kepimpinan tahun ini hanya akan menjadi kronologi dan penerusan yang sama seperti tahun-tahun sudah, impaknya tidak ke mana.

Atas faktor itulah saya tidak teruja apabila dikatakan Himpit dan Ijtima Kepimpinan Pas Terengganu pada tahun ini berjaya.

Ramai yang akan marah dan menyalak-nyalak kepada saya akibat daripada argument ini. Saya tidak kisah, saya tidak ada kepentingan peribadi untuk memungkinkan saya play safe dalam isu ini. Hanya kasih dan cinta yang mendalam terhadap perjuangan yang menjadi tunggak pemikiran dan tindakan saya.

Ringkasnya, walaupun banyak perkara positif dihasilkan daripada Himpit dan Ijtima' Kepimpinan Pas Terengganu, namun saya tidak begitu teruja.

Saya hanya teruja apabila timbul riak yang mengatakan kepemimpinan Pas Terengganu akan berubah selepas ini.

Katanya, barisan kepemimpinan yang sedia ada sudah terlalu lama dan tidak begitu relevan dengan environment politik semasa.

Rumus ini timbul apabila pesuruhjaya, Cikgu Pa sendiri mengakui bahawa beliau tidak akan bertanding lagi selepas ini.

Perkara ini dianalisis panjang lebar oleh Saudara Zulkifli Sulong dalam Siasah yang terbaru.

Saya sangat gembira dengan perkembangan ini.

Ini tidak bermakna saya menolak sepenuhnya dan tidak mengenang jasa perjuangan pemimpin Pas Terengganu.

Bertahun-tahun saya melazimi Tuan Guru Presiden di Masjid Rusila, menadah mutiara ilmu daripada beliau. Sehingga sekarang saya lebih selesa untuk memetik ulasan beliau dalam Tafsir Tibyan untuk dijadikan isi ucapan saya apabila kandungan ucapan tersebut ingin dikaitkan dengan wahyu Ilahi.

Saya mengkaji dan mengenali secara dekat latar belakang dan sejarah perjuangan tokoh-tokoh Pas Terengganu sama ada Ustaz Harun Taib, Cikgu Pa, Mutalib Embong, Wahid Endut, Ustaz Bakar Cik, Ustaz Husin, Cikgu Husin dan ramai lagi.

Jasa dan pengorbanan mereka terhadap perjuangan Pas tidak ternilai harganya. Allah pasti membalas segala jasa dan pengorbanan mereka dengan anugerah yang tidak terjangkau dengan minda kita semua.

Namun untuk mutakhir ini, Pas Terengganu memerlukan idea dan kepemimpinan yang lebih segar dan malar, supaya mudah diterima oleh rakyat keseluruhan.

Sebab itulah saya sangat teruja apabila timbul riak yang mengatakan Pas Terengganu akan mengalami perubahan kepemimpinan secara menyeluruh.

Namun ingin saya tekankan, perubahan ini tidak boleh disandarkan kepada faktor usia semata-mata.

Perubahan ini perlu juga disandarkan kepada gagasan idea, strategi dan pendekatan.

Maksud saya, pemimpin muda yang ada dalam Pas Terengganu hari ini juga tidak begitu sesuai untuk mengangotai kepemimpinan baru nanti jika pemikiran mereka sama dengan pemikiran kepemimpinan sedia ada.

Perubahan yang dimaksudkan tidak boleh disandarkan kepada usia semata-mata, sebaliknya cara berfikir, strategi dan pembawaan perlu menjadi faktor dominan.

Semoga idea itu menjadi realiti dalam masa terdekat, khususnya menjelang PRU 13.

Monday, November 3, 2008

Kisah Waktu Kecil

Sampai sekarang pun, kawan dan kenalan masih mengatakan saya seorang yang kasar bahasa dan perilaku.

Tanggapan ini sudah lama melekat pada saya, semenjak bangku persekolahan lagi.

Banyak juga saya hadapi masalah disebabkan pembawaan ini.

Walaupun saya berstatus ketua murid dan tokoh murid semasa di sekolah rendah, namun saya tidak pernah sunyi daripada pergaduhan dengan kawan-kawan.

Semuanya disebabkan sikap keras dan kasar saya.

Pada waktu itu, susah untuk saya mengalah dengan orang lain.

Pantang dicabar saya akan sahut. Berapa sahaja harga orang jual, saya bayar cash.

Sikap semasa sekolah rendah terus saya bawa ke sekolah menengah.

Semasa tingkatan tiga, saya pernah pukul senior tingkatan lima akibat tindakan dia yang menyakiti hati saya.

Kejadian itu berlaku di asrama.

Padahal pada waktu itu saya pengawas sekolah, ketua tingkatan, imam di surau asrama dan pelajar harapan sekolah.

Walaupun begitu, saya berjaya juga menunaikan harapan guru-guru dan warga sekolah.

Sekolah itu ditubuhkan pada tahun 1942.

Semenjak Sijil Rendah Pelajaran (SRP) diperkenalkan, tidak pernah ada pelajar sekolah itu yang mendapat lima agregat. Lima adalah pengiraan agregat yang tertinggi dalam pentaksiran SRP.

Pada tahun itu saya berjaya mencapainya. Saya dapat lima agregat dengan memperolehi 7 A1. Hanya Bahasa Inggeris saya tak dapat A.

Masuk tingkatan empat, saya bertukar sekolah lain.

Sekolah berasrama penuh berstatus agama di bawah kelolaan kerajaan negeri.

Banyak jawatan saya pegang selama dua tahun di sekolah tersebut.

Antara yang saya ingat seperti presiden persatuan sains & matematik, pengawas sekolah, exco tertinggi badan agama Islam dan lain-lain.

Namun pembawaan saya yang kasar dan keras masih lagi membawa masalah, khususnya dengan kumpulan pelajar yang bermasalah disiplin.

Pada satu malam, saya mendapat maklumat sekumpulan pelajar yang dianggap geng 'meggang' sekolah akan belasah saya.

Sebelum ini mereka telah banyak kali belasah pelajar yang dianggap mengganggu mereka.

Modus operandinya sama, heret daripada katil pada waktu dinihari dan belasah belakang asrama.

Kawan saya memberitahu modus yang sama akan dilakukan pada saya.

Tanpa rasa takut, malam itu saya tidur sambil memeluk sebatang besi bunga yang pejal, solid dan tumpat.

Saya sangat yakin, jika batang besi tersebut singgah di kepala dengan kekuatan yang cukup, sekurang-kurangnya tengkorak kepala akan remuk dan hancur.

Mengenangkan itu, saya pun tidur dengan lena.

Peliknya, malam itu tiada apa-apa yang berlaku.

Biasanya apabila kumpulan pelajar tersebut berazam, pasti mereka buat.

Sampai sekarang saya tidak tahu kenapa mereka tidak teruskan niat.

Saya pun tidak pasti entah-entah mereka dah pergi ke katil saya malam tersebut. Tapi bila melihat 'bantal' yang saya peluk dengan kemas pada malam itu, mereka batalkan niat. Mungkin mereka rasa tidak berbaloi untuk meninggal dunia hanya kerana ingin membelasah seorang pengawas sekolah.

Tamat persekolahan menengah, saya memasuki program matrikulasi, seterusnya ke pengajian peringkat sarjana muda di sebuah universiti di utara Tanah Melayu.

Sekali lagi saya terlupa untuk membuang atau meninggalkan sikap keras dan kasar saya.

Sikap itu sedikit sebanyak saya bawa ke dalam organisasi pelajar di kampus.

Di kampus, saya dipilih sebagai presiden persatuan mahasiswa Islam, atau ringkasnya PMI.

Dengan sikap tersebut, beberapa kali saya memimpin pelajar berdemonstrasi menyatakan rasa tidak puas hati kepada pentadbir universiti dan pihak berkuasa.

Beberapa kali saya dihadapkan ke mahkamah universiti kerana sikap keras saya terhadap beberapa dasar universiti yang pada anggapan saya tidak menepati nilai Islam dan keadilan, khususnya untuk kebajikan mahasiswa.

Pengarah keselamatan pernah memanggil saya beberapa kali akibat penentangan saya terhadap beberapa dasar universiti dan isu politik negara.

Selama beberapa jam, dalam beberapa siri beliau toucher, ugut dan phywar saya supaya tidak meneruskan pendirian saya itu.

Sayangnya, beliau tersalah tanggap. Sikap keras dan tegas yang mendarah daging dalam diri saya membuatkan semua ugutan dan tekanan tersebut, termasuk untuk singkirkan saya daripada universiti tidak terkesan sedikit pun.

Walaupun dengan pelbagai pancaroba, saya akhirnya berjaya bergraduat untuk ijazah sarjana muda tersebut.

Saya kemudiannya berjaya pula bergraduat untuk ijazah sarjana di sebuah universiti lain. Sebuah universiti di pinggir kota metropolitan Putrajaya.

Memasuki alam pekerjaan, penyakit keras dan kasar itu masih saya bawa.

Di dunia pekerjaan inilah, baru saya menyedari bahawa saya mempunyai penyakit keras dan kasar.

Sebenarnya isteri tercinta yang banyak menyedarkan diri saya.

Isteri saya adalah bekas exco kebajikan semasa kami berorganisasi di kampus dahulu.

Katanya, dulu dia sangat takut kepada saya kerana saya presiden yang garang. Dalam bahasa kami dipanggil bekeng.

Entah apa takdirnya, hendak pula dia kepada saya yang garang ni.

Entah sama ada disengajakan atau tidak, isterilah yang banyak menyedarkan saya bahawa saya mempunyai penyakit kasar dan keras.

Bermula itulah saya mula berfikir dan mengawal diri.

Saya mencari punca kenapa saya jadi begitu.

Akhirnya saya mendapat jawapannya, kehidupan saya semasa kecil banyak mencorak perlakuan saya.

Emak ayah tidak memanjakan kami seperti anak-anak orang lain. Semua kami terpaksa membantu kerja emak ayah di padang dan bendang.

Dalam usia yang sangat kecil, banyak tanggungjawab terpaksa kami bereskan. Jaga lembu, siram sayur, tanam tembakau dan lain-lain adalah kerja rutin kami.

Pada waktu itu rumah kami tiada elektrik.

Bekalan air menggunakan telaga yang sangat dalam di luar rumah.

Secara jujur, semasa darjah satu dan dua, ketinggian saya tidak melepasi pun ketinggian tubir (dalam bahasa kami disebut kerek) telaga.

Sebelum subuh, saya dah kena bangun mandi untuk ke sekolah.

Untuk dapatkan air daripada telaga menggunakan timba, saya kena lapikkan kayu tepi telaga.

Berbirat dada saya bergesel dengan simen kerek untuk mendapatkan setimba air untuk mandi disubuh hari.

Sebenarnya tak cukup pun setimba setiap kali dikarai, sebahagian besar air jatuh semula ke dalam telaga akibat geseran dengan kerek konkrit.

Saya kena mandi awal, sebab saya kena berjalan kaki ke sekolah.

Sepanjang enam tahun di sekolah rendah, saya lebih banyak berjalan berbanding naik basikal.

Saya pun tak pasti jaraknya, mungkin sekitar tiga batu.

Saya kena turun awal, supaya sempat sampai di sekolah pada waktu yang sepatutnya.

Tanah masih gelap ketika saya mulakan langkah ke sekolah.

Banyak kali saya terserempak dengan babi di jalanan.

Kadang-kadang baju basah kuyup dek embun yang masih melekat di pucuk lalang.

Paling sayu, apabila kawan-kawan yang berbasikal melintasi kita di jalanan.

Begitulah juga waktu balik, terpaksa menempuhi perit mentari, menapak dengan kaki dan langkah kecil ke rumah.

Kadang-kadang bukan ke rumah, sebaliknya terus ke ladang. Sebab emak dan ayah tidak balik waktu tengah hari.

Walaupun letih dan penat, bila sampai kat rumah tidak boleh terus makan.

Tidak ada apa-apa lagi yang boleh dimakan.

Sebab emak baru saja berhenti kerja menjelang waktu zohor.

Jadi belum sempat masak apa-apa lagi.

Terpaksalah tunggu, dalam kelaparan dan kepenatan.

Hanya air telaga yang diteguk secara fresh dalam timba mengubat sedikit dahaga.

Saya tidak pernah menyalahkan emak dan ayah terhadap keperitan ini.

Kesempitan hidup membuatkan kami jadi begini.

Kasih emak dan ayah terhadap kami semua menggunung tinggi.

Masih terbayang di mata, emak dengan perut berbuyong mengandung sembilan bulan mengesot-esot di celah rong (batas) menanam ubi dan tembakau.

Tabahnya hatimu emak, tekadnya jiwamu.

Dengan jasa emak dan ayah, sebahagian kami berjaya ke menara gading.

Namun keperitan, perjuangan dan survival itu menjadikan saya seorang yang keras dan kasar.

Secara jujur, susah untuk saya takut dan gerun kepada orang lain.

Dalam usia kanak-kanak, saya biasa bermalam di sungai seorang diri.

Dalam usia kanak-kanak, saya biasa mengharungi sungai yang hitam pekat airnya seorang diri.

Dalam usia kanak-kanak, saya biasa menguruskan 30 ekor lembu seorang diri.

Dalam usia kanak-kanak, saya biasa kelaparan tanpa makanan.

Lalu, apa lagi ketakutan dan kegerunan yang tinggal dalam diri saya.

Ini salah satu faktor kenapa saya jadi kasar dan keras apabila dewasa.

Derita dan keperitan membentuk jiwa saya begitu.

Sekarang saya semakin sedar, dan berusaha mengawal diri.

Alhamdulillah, ada kemajuannya.

Tetapi kadang kala ada juga kenalan yang tidak mengenali asal usul saya cuba mencetus kembali bara yang terpadam dalam dada.

InsyaAllah saya akan bersabar selagi termampu.

Selebihnya saya tidak jamin.

Apa-apa pun, percayalah bahawa keperitan hidup akan mempengaruhi tingkah laku anak-anak.

Sebab itu, perhatikanlah sekeliling kita.

Kalau ada orang yang mengalir air mata kesusahan tatkala kita bergelak ketawa kesenangan, bantulah mereka. Khususnya untuk anak-anak mereka.

Kalau ada orang yang teresak sedu dalam kelaparan tatkala kita tersedu ketawa kekenyangan, bantulah mereka. Kerana kelaparan sangat memeritkan wahai sahabat.

Ketika anak-anak kita yang kecil dan munggil itu bergelak ketawa, perhatikanlah juga anak-anak yatim yang tiada berayah atau beribu. Berdosa kita membiarkan mereka kelaparan dan ketandusan kasih sayang.

Terima kasih sahabat kerana sudi membaca coretan ku ini.

Sunday, November 2, 2008

Kenangan

Saya bergraduat untuk ijazah bachelor dalam salah satu cabang sains iaitu fizik.

Begitu juga ijazah master yang saya genggam, namanya master sains walaupun tumpuan adalah kepada bidang pendidikan.

Walaupun pengajian saya lebih kepada bidang sains, namun jiwa saya sangat dekat dengan sastera.

Sebahagian besar karya sastera yang tersohor telah saya baca.

Bukan sekadar baca, namun menghayati dengan penuh jiwa raga.

Kadang-kadang bila membaca karya-karya yang bagus itu, saya tenggelam dalam fantasi penyair tersebut.

Dalam banyak-banyak karya, saya lebih terkesan kepada omongan tentang kehidupan yang dekat dengan dunia saya.

Dunia saya adalah belantara, sawah, sungai, lembu, kemiskinan dan kehidupan yang daif.

Sebab itulah coretan Fatimah Busu, Shahnon Ahmad dan Baharuddin Kahar sangat melekat dengan jiwa saya.

Anak-anak Pasir Pekan, Ombak Bukan Biru, Ranjau Sepanjang Jalan dan Senjakala adalah karya mereka yang berjaya mencuit dan melekat dalam kalbu saya.

Namun itu tidak bermaksud saya tidak menghayati coretan penyair lain.

Saya juga menjiwai secara dekat Salina oleh A Samad Said, Warisan oleh Abd Talib Hassan, Di Bawah Lembayung Kaabah dan Tenggelamnya Kapal Vandervich oleh Hamka, dan lain-lain lagi.

Saya juga sangat berminat menelusuri memoir-memoir tanpa mengira latar belakang mereka sama ada pejuang kemerdekaan kiri, pejuang kemerdekaan kanan, ahli politik dunia, ahli perniagaan, ahli sukan, hatta seorang pelacur sekalipun.

Saya sebenarnya sudah khatam Memoir of A Geisya, yang bagi saya pemilik kisah itu sebenarnya adalah seorang pelacur terhormat, walaupun dunia melihat dia sebagai wanita pelayan. Saya mempunyai alasan yang kukuh untuk justifikasi ini.

Seperti yang saya katakan sebelum ini, saya lebih dekat kepada karya sastera yang berkaitan belantara, sungai, kampung, sawah, kemiskinan dan kesusahan berbanding dengan karya lain.

Walaupun saya kadang-kadang berkhayal menjadi Arkus dalam siri fiksyen Ahmad Patria Abdullah seperti Petua Azkram, Pedang Aurora dan lain-lain, namun kisah kehidupan di desa pedalaman lebih meninggalkan kesan kepada jiwa saya.

Mungkin kerana kesusahan, keperitan dan kepayahan yang saya tempuhi sepanjang usia kecil menjadikan saya begitu sensitif dan terkesan kepada sastera dalam area itu.

Kehidupan saya semasa kecil sangat memeritkan.

Dahulu saya tidak pernah memikirkan keperitan itu kerana pada anggapan saya semua orang mengalami laluan seperti itu.

Namun apabila saya mula keluar daripada desa tercinta itu, barulah saya menyedari bahawa saya telah melalui satu kehidupan yang sangat menyulitkan.

Kami ramai adik beradik, empat belas orang semuanya.

Yang sulong mati semasa usianya seminggu, jadi tinggalah tiga belas orang.

Separuh daripada jumlah tersebut betul-betul dibesarkan di tepi hutan dan sawah.

Setiap kali melahirkan anak-anak, emak hanya berpatang selama empat puluh hari.

Masuk hari keempat puluh satu dan seterusnya, emak sudah turun ke padang dan sawah.

Bayi kecil itu (termasuk aku) turut sama di bawa ke padang dan sawah.

Semasa kami bayi, buaian untuk menidurkan kami dibuat daripada kain batik lusuh yang diikat dengan tali lembu. Tali lembu itu kemudiannya disangkut pada tahan tembesu, jambu butir banyak, jambu golok dan lain-lain pokok.

Anak-anak yang dah besar sikit kena jaga adik-adik yang kecil, sementara emak dan ayah bercucuk tanam, bersawah dan lain-lain.

Saya katakan anak-anak yang besar sikit kena jaga adik-adik sebab anak-anak lain yang besar sikit daripada 'yang besar sikit' kena buat kerja, tolong ayah dan emak.

Kalau tak, tak menang tangan emak dan ayah nak buat kerja bersendirian kerana keluarga kami adalah petani tradisional, hanya bertemankan cangkul, takde pun mesin-mesin canggih untuk membantu.

Secara jujurnya, hanya takdir tuhan sahaja yang masih memanjangkan umur saya.

Jika takdir tuhan sebaliknya, dah lama saya mati.

Saya pernah terjatuh dalam telaga yang berair, tenggelam timbul keseorangan.

Masa tu saya kecil lagi, baru pandai berjalan.

Abang Chik (sekarang dah jadi doktor) yang bertugas jaga saya.

Entah apa cuainya, saya berjalan atau merangkak sebenarnya ke dalam telaga yang kami guna untuk siram tanaman.

Abang Chik sedar, tapi dia tak boleh buat apa-apa.

Dia sendiri pun sangat kecil untuk diamanahkan menjaga saya, usianya hanya dua tahun lebih tua.

Entah macam mana, emak tergerak hati untuk melaung bertanya kepada Abang Chik,

"Adik mana!!!!?"

Dengan selamba Abang Chik jawab,

"Tak dok!!!"

Emak tanya lagi,

"Tak dok, gi mana!!!?"

Lalu dengan selamba seorang budak kecil yang tidak mengerti apa-apa Abang Chik jawab,

"Jatuh telaga!!!"

Barulah emak bergegas, meraba dalam telaga, dan terjumpalah aku yang dah kekenyangan minum air berperisa lumpur itu.

Itu salah satu kisah yang hampir meragut nyawa saya. Sebenarnya banyak lagi.

Saturday, November 1, 2008

Winter Pantai Timur

Ada sahabat yang akan ke oversea beberapa hari.

Beberapa sahabat lagi akan turut serta dalam masa terdekat.

Ramai juga yang telah dan sedang berada di bumi asing.

Sebahagian mereka berada di Europe, USA, Japan dan South Africa.

Sebahagian mereka adalah junior semasa berkampung di bumi Minden.

Bukan sekadar junior, tetapi junior yang telah berbai'ah untuk menghambakan seluruh kehidupan untuk Allah dan Rasul.

Tidak terkata betapa gembiranya hati mengikuti perkembangan sahabat-sahabat, khususnya adik-adik tersayang yang berada di seantero dunia mencari ilmu, yang kemudiannya akan kembali ke tanah tumpah darah untuk berbakti kepada agama, nusa dan bangsa.

Untuk sahabat dan adik-adik tersayang, doaku mengiringi kalian agar tetap pendirian di bumi orang, dan sentiasa berada di bawah naungan rahmah dan perlindungan Allah.

Ingatlah, di mana sahaja bumi di pijak dan langit dijunjung, iman hendaklah sentiasa disuburmekarkan.

Selagi aqidah dan akhlak Islam bertunjang kemas dalam dada, InsyaAllah kita akan selamat di dunia dan akhirat.

Winter

Saya terlupa untuk menyemak pusingan musim di eropah, namun sahabat-sahabat di sana mengatakan winter coming soon.

Sebab itulah ada yang berpesan kepada yang akan berangkat supaya menyediakan pakaian musim sejuk secukupnya.

Dalam hal itu saya tak boleh campur, kerana saya sendiri tak pernah mengalami winter di negara asing.

Saya sendiri pun tidak begitu pasti, betulkah sekarang ini akan memasuki winter. Dah lama pun meninggalkan subjek geografi. Subjek geofizik tak de pula cerita tentang winter, sonata, sakura dan sebagainya.

Winter Pantai Timur

Yang saya pasti hanyalah 'winter' yang akan melanda Pantai Timur Semenanjung Tanah Melayu dalam masa terdekat.

Dalam buku geografi 'winter' ini disebut Monsun Timur Laut (bukan monsoon cup).

Dalam media masa yang umum 'winter' ini disebut musim tengkujuh.

Ada juga yang memanggil musim banjir.

Namun kami anak-anak desa pantai timur yang tulen memanggil 'winter' ini sebagai musim boh.

Walau apapun namanya, winter pantai timur itu akan datang dalam masa beberapa ketika lagi.

Malam tadi hujan sudah mula turun mencurah-curah.

Awan hitam yang berat seakan membungkus seluruh alam.

Malam menjadi dingin dan hitam pekat.

Apabila saya bangun dinihari tadi, terasa bayu timur laut yang sedang menghembus.

Entah kalian percaya atau tidak, saya sebenarnya boleh menghidu bau monsun tersebut.

Bau tersebut telah sebati dan melekat kukuh dalam jiwa saya.

Kerana saya adalah anak jati desa yang dilahir dan dibesarkan di pinggir belantara.

Seluruh kehidupan saya bertemankan alam dan belantara.

Bau musim tengkujuh telah melazimi saya semenjak kecil lagi.

Kerana apabila bau itu menjelma, saya perlu bersiap sedia untuk memindahkan kawanan lembu daripada lembah ke kawasan tinggi.

Bukan sedikit, bahkan puluhan dan ratusan ekor.

Kadang-kadang saya keluar rumah selepas subuh, dan hanya kembali semula selepas isyak.

Seluruh masa tersebut saya akan berhujan, tanpa sebarang perlindungan sama ada raincot atau payung.

Kadang-kadang langsung tak makan apa-apa, kalau ada pun hanyalah ubi stelo (keledek) mentah yang digigit sambil menghalau lembu-lembu.

Lembu-lembu itu perlu dipindahkan segera, jika tidak akan mati kelemasan.

Jika lembu mati kelemasan, lemaslah seluruh kehidupan kami.

Kerana lembu adalah nadi kehidupan kami.

Semua adik beradik kami menjejak tangga menara gading dengan hasil lembu.

Sebab itulah lembu sangat nostalgia dalam kehidupan saya.

Ayah hanya akan mengheret seekor lembu betina yang dianggap sebagai kepala kawanan.

Selebihnya dilepaskan.

Sayalah yang bertanggungjawab untuk memastikan semua lembu itu berjalan mengikut kepala kawan yang diheret oleh ayah.

Lembu tetap lembu, degilnya tidak bertempat.

Seringkali lembu-lembu tersebut, khususnya yang muda lari ke arah lain. Bukan seekor yang tak ikut arahan, sebaliknya ramai dan lari pula pada arah berlainan.

Bayangkan sengsaranya kerja saya. Kadang-kadang menangis kerana takut lembu-lembu itu sesat, hilang dan terjatuh sungai.

Selebihnya menangis kerana takut ayah marah.

Namun tangisan di bawah hujan lebat tidak sebeberapa kesannya. Kerana air mata terus bercampur dengan hujan. Esakkan hilang dengan bising hujan dan derap kaki lembu yang ramai itu.

Itulah kerja saya setiap kali menjelang 'winter' pantai timur.

Banyak lagi perkara lain yang menyebabkan bau musim tengkujuh melekat kuat dalam minda saya.

Pada musim itulah saya terpaksa menolong emak menggali ubi stelo supaya tidak ditenggalami air boh.

Kalau tenggelam rugilah kami, walaupun pada waktu itu harga keledek hanyalah 10 sen sekilogram.

Pada musim itulah saya akan menyuluh dan menangkap ikan pada waktu malam.

Pada musim itulah saya akan tahan tauk menggunakan umpan cacing. Cacing mudah didapati kerana semua cacing berpindah ke tempat tinggi. Mudahlah kami mencangkulnya.

Pada musim itulah juga kami menangkap burung puyuh pada waktu malam. Apabila kawasan rendah tenggelam, puyuh akan berpindah ke kawasan tinggi. Mudahlah kami menangkapnya. Kadang-kadang sampai dinihari.

Pada musim itulah kami akan menyuluh burung ayam-ayam yang kesejukan di pucuk mensiang yang tenggelam.

Pada musim itulah kami berperahu menangkap burung sitar yang tidak ada tempat tuju kerana sebahagian besar kawasan rendah tenggelam.

Pengalaman-pengalaman ini menyebabkan saya seolah-olah sebati dengan alam.

Sebab itulah saya boleh mencium bau musim tengkujuh yang akan tiba.

Bukan setakat musim tengkujuh, banyak lagi yang saya boleh hidu. Antaranya aroma padi, sungai yang ada ikan dan ada udang, belukar yang ada burung wak-wak, dan sebagainya.

Susah untuk dihuraikan bagaimana aroma-aroma ini boleh melekat dalam minda dan jiwa.

Sesiapa yang attach secara langsung dan dalam dengan alam pasti akan memahami.

Seumpama Kinto dalam Senjakala, begitulah aku dengan belantara.

Lembah dan belantara aku berlatarkan Bukit Jeruk dan Gunung Tebu, yang kerananya aku kenali diriku sebagai Putera Gunung Tebu.

Selamat ber'winter' orang-orang pantai timur tanah melayu.