Sunday, July 19, 2009

Teoh Beng Hock: Tragedi Sebelum Kahwin

Dalam satu rancangan bual bicara di Astro Awani, Datuk Seri Zahid Hamidi pernah berkata,

"....selepas ni Selangor pulak."

Kata-kata itu diungkap oleh Zahid Hamidi semasa berbincang tentang isu rampasan kuasa di Perak.

Pada masa itu Zahid Hamidi merupakan calon naib presiden Umno.

Sekarang dia dah jadi naib presiden, dengan undi paling tinggi.

Selain itu, dia juga adalah menteri pertahanan sekarang ini.

Tentu sekali dia berusaha keras untuk melaksanakan cita-cita tersebut.

Tentu sekali dia sudah merangka banyak strategi untuk mencapai cita-cita tersebut.

Tentu sekali dia telah 'memanfaatkan' sepenuhnya komponen dan organisasi kerajaan untuk mencapai hasrat tersebut.

Tidak mustahil SPRM juga turut 'dimanfaatkan'.

Tidak mustahil saudara Teoh terpaksa mati kerana itu.

Kesian Teoh Beng Hock.

Kesian tunangan Teoh.

Tuesday, July 14, 2009

N41 Manek Urai: Pas Menang Tipis

8.40 pm, 14 Julai 2009

Sehingga berita ini ditulis, belum ada pengumuman rasmi keputusan PRK N41 Manek Urai.

Namun maklumat yang dikumpulkan melalui Counting Agent, Pas berkemungkinan hanya menang dengan majoriti sangat kecil.

Oleh kerana peratusan perbezaan sangat kecil, pengiraan semula dijalankan.

sehingga sekarang keputusan tidak rasmi adalah seperti berikut;

PAS, 5,347; BN, 5,283; majoriti, 64. Jumlah undi: 10,722. Undi rosak: 90.

Wednesday, July 8, 2009

PPSMI: Mahathir Dikuburkan Sebelum Mati

Hari Isnin, 6 Julai 2009, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan beberapa pegawai Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM)telah mengunjungi bekas Perdana Menteri Malaysia ke-4, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Tujuan kunjungan tersebut adalah untuk memaklumkan bahawa dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains & Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) akan dihentikan.

Tidak dapat difahami rasional kenapa Muhyiddin sebagai Menteri Pelajaran perlu memaklumkan kepada Mahathir hasrat tersebut.

Mungkin atas rasa hormat kepada Mahathir yang memperkenalkan dasar tersebut tujuh tahun dahulu.

Mungkin juga sebagai 'pertahanan hadapan' agar Mahathir tidak menentang dan membuat kecoh apabila keputusan tersebut diumumkan.

Pak Lah, bekas perdana menteri ke-5 telah jatuh setelah Mahathir menentang dan buat kecoh kes pembatalan jambatan bengkok ke Singapura.

Mungkin Muhyiddin dan Najib tidak mahu malapetaka yang berlaku kepada Pak Lah berlaku kepada mereka.

Bagi mengelakkan malapetaka pisang berbuah dua kali, Muhyiddin mengambil keputusan untuk membuat 'kunjungan hormat' terlebih dahulu kepada mantan PM tersebut.

Dalam pertemuan tersebut, Tun Mahathir menyatakan tidak bersetuju terhadap cadangan KPM untuk menghentikan PPSMI.

Namun semalam, kabinet telah mengumumkan dasar tersebut ditamatkan berkuatkuasa tahun 2012.

Pandangan dan nasihat Mahathir telah dikesampingkan.

Ini adalah rentetan beberapa kronologi yang menyaksikan pandangan dan nasihat Dr Mahathir telah diketepikan.

Keadaan agak berlainan dengan situasi semasa Mahathir berada di tapuk kuasa.

Pada masa itu semua kehendak dan kemahuan Mahathir diturut 100 peratus.

Termasuklah dasar PPSMI ini.

Tidak ada menteri yang berani melawan dan membantah.

Dasar itu akhirnya dilaksanakan dalam keadaan persiapan, kajian dan penelitian yang berada pada tahap rendah.

Namun semalam, dasar itu ditamatkan walaupun Mahathir membantah.

Nampaknya Tun Mahathir dikebumikan sebelum meninggal dunia.

Tuesday, July 7, 2009

Pemimpin Umno Khianati Rakyat Kelantan

Pada tahun 2000, Awang Jabar iaitu ketua penerangan Umno Terengganu berucap dalam perhimpunan agung parti tersebut di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC).

Antara isi ucapan tersebut adalah mendesak kerajaan pusat menarik balik royalti minyak kepada negeri Terengganu. Alasannya Terengganu pada masa itu sudah diperintah oleh Pas apabila memenangi pilihanraya umum pada tahun 1999.

Bertitik tolak daripada gesaan itu, kerajaan pusat akhirnya menghentikan bayaran royalti hasil petroleum kepada rakyat Terengganu.

Pada tahun 2004, Umno kembali memerintah Terengganu dengan Datuk Idris dilantik sebagai menteri besar.

Royalti minyak masih tidak dibayar kepada Terengganu. Entah ke mana duit rakyat Terengganu itu dihabiskan oleh kerajaan pusat.

Apabila Datuk Mohamad Said dilantik sebagai menteri besar Terengganu selepa PRU 12, barulah kerajaan pusat bersetuju membayar semula royalti minyak kepada Terengganu. Namun sehingga sekarang, bayaran yang dijanjikan belum ditunaikan.

Rakyat Terengganu menerima akibat kehilangan hak mereka akibat dikhianati oleh pemimpin-pemimpin Umno Terengganu. Khususnya pemimpin Umno yang tidak boleh menerima hakikat mereka tewas dalam PRU 10.

Isu yang sama sedang berlaku di Kelantan sekarang.

Datuk Mustapha Mohamad, pengerusi perhubungan Umno Kelantan dengan lantang dan berkobar-kobar mengisytihar dan memperjuangkan bahawa Kelantan tidak layak mendapat royalti minyak dan gas.

Katanya Kelantan tidak layak mendapat royalti tersebut kerana hasil itu diperolehi di kawasan bertindih Malaysia dan Thailand.

Rakyat Kelantan melihat pendirian Datuk Mustapha ini sebagai pengkhianatan pemimpin Umno terhadap rakyat dan negeri Kelantan.

Sepatutnya pemimpin Umno turut bersama-sama memperjuangkan supaya royalti tersebut dibayar kepada Kelantan, supaya rakyat negeri tadahan wahyu tersebut mendapat manfaat daripada hasil tersebut.

Begitulah sepatutnya pemimpin yang berjiwa rakyat.

Sebaliknya Umno Kelantan mengambil sikap untuk menentang rakyat mereka sendiri. Pemimpin Umno kelihatan berusaha keras untuk menyekat kebaikan yang ingin sampai kepada rakyat Kelantan.

Sepatutnya pemimpin Umno Kelantan berusaha keras mencari fakta dan hujah supaya royalti tersebut dibayar kepada Kelantan, demi kesejahteraan rakyat.

Pemimpin Umno Kelantan juga sepatut menggunakan pengaruh mereka untuk memujuk kerajaan pusat supaya memberi royalti tersebut.

Sebaliknya mereka menentang arus, menentang rakyat Kelantan yang mereka sendiri sedang cuba tawan hati.

Kalau begitulah sikap mereka, alamat lambat lagilah mereka nak menang di Kelantan.

Kemenangan BN/Umno di Kelantan bukan semakin hampir, bahkan semakin menjauh.

Mereka cuba memperlekehkan keintelektualan rakyat Kelantan.

Sedangkan rakyat Kelantan tahu bahawa jarak antara pelantar minyak dengan pantai mereka hanya 170 km berbanding Terengganu 220 km. Kenapa Terengganu dapat royalti tetapi Kelantan tidak?

Rakyat Kelantan tahu bahawa minyak dan gas tersebut dilombong dalam kawasan bertindih antara Malaysia dan Thailand melalui perjanjian bersama pada tahun 1979. Namun Rakyat Kelantan juga tahu bahawa hasil tersebut dibahagi dua. Selepas hasil tersebut dibahagi, kenapa tidak ambil 5 peratus hasil yang diperolehi oleh Malaysia untuk dibayar kepada Kelantan sebagai royalti?

Rakyat Kelantan sangat tahu tentang maritim dan pengairan antarabangsa. Rakyat Kelantan tahu bahawa jarak tiga batu nautika dari pantai adalah di bawah pengurusan kerajaan negeri. Rakyat Kelantan tahu bahawa jarak 3 hingga 200 batu nautika daripada pantai adalah di bawah ZEE iaitu zon ekonomi eklusif. Namun mereka tetap persoalkan kenapa Terengganu dapat royalti sebaliknya mereka dinafikan?

Rakyat Kelantan tahu bahawa kerajaan negeri mereka yang ditadbir oleh Pas sukar untuk berunding dengan kerajaan pusat untuk mendapatkan hak mereka.

Sebab itulah mereka mengharapkan pemimpin Umno Kelantan, termasuk Datuk Mustapha iaitu Menteri Perdangan Antarabangsa dan Industri memperjuangkan isu ini dengan kerajaan pusat. Mereka tahu bahawa pemimpin Kelantan mempunyai pengaruh yang besar untuk memujuk dan mendesak kerajaan pusat membayar royalti tersebut.

Sebaliknya, pemimpin Umno Kelantan mengambil jalan songsang menentang aspirasi rakyat jelata.

Bukan hendak tolong, sebaliknya khianati mereka.

Lambat lagilah BN/Umno nak tawan Kelantang.

Sunday, July 5, 2009

Bebal Bahasa

Istilah 'tak reti bahasa' sangat popular di kampung kami.

Istilah ini pada asalnya digunakan untuk menggambarkan seseorang yang sukar memahami percakapan, arahan dan bual bicara orang lain.

Istilah ini kemudiannya disalah guna oleh orang ramai untuk menggambarkan sikap seseorang yang degil, tidak dengar cakap, suka melawan dan lain-lain.

Walaupun definisi yang pertama itu lebih tepat, namun definisi kedua tersebut tidak salah.

Perlakuan dalam definisi kedua tersebut dizahirkan setelah seseorang itu mengalami apa yang dimaksudkan dalam definisi pertama.


Nik Aziz Kena Minta Maaf


Sebelum ini saya ada menulis artikel Nik Aziz Kena Minta Maaf.

Ada rakan-rakan yang respons dalam blog ini.

Ada rakan-rakan yang hantar email kepada saya komen tentang artikel itu.

Artikel itu juga dikeluarkan dalam laman Tranung Kite Online. Ada juga beberapa orang rakan membuat komen.

Sebahagian daripada komen-komen itu bertaraf biasa sahaja. Sama juga komen-komen untuk artikel dalam blog-blog marhain yang lain.

Namun ada beberapa komen yang sedikit luar biasa.

Ada juga beberapa email yang luar biasa.

Ada yang menggelar saya bahalol, bengong dan lain-lain yang sewaktu dengannya.

Saya tak kisah pun dengan gelaran itu. Tak jadi kudis gatal pun.

Saya lagi tak kisah kalau komen itu dikeluarkan oleh penyokong kuat parti berlambangkan keris terbalik.

Sebab dalam artikel itu adalah sedikit sebanyak saya membuat analogi negatif terhadap parti kesayangan mereka.

Cuma saya sedikit hairan apabila penyokong kuat Tok Guru Nik Aziz yang paling lantang jerkah saya dengan laungan bahalol, bengong dan seadik-beradik dengannya.

Sebabnya saya kata 'Nik Aziz Kena Minta Maaf'.

Marah betul mereka kepada saya.

Saya berharap sangat agar mereka ini bukan orang yang berada dalam pasukan Tok Guru untuk mengurus parti dan jemaah.

Kalau mereka ini berada dalam pasukan Tok Guru, gila babi habis jadinya.

Atau dengan frasa lain, disebut kucar wokyoh dalam bahasa Kelantan.

Sebab mereka ini tergolong dalam definisi 'tak reti bahasa' seperti yang saya sebut kat atas tadi.

Saya menulis artikel tersebut secara sinikal.

Artikel sinikal ditulis secara sindiran dengan menggunakan analogi tertentu.

Ianya sebahagian daripada falsafah dan metafora penulisan.

Artikel tersebut tidak dimaksudkan secara tersurat, sebaliknya perlu difahami secara tersirat.

Orang putih panggil hidden or behind meaning.

Artikel itu tidak bermaksud Tok Guru Nik Aziz kena minta maaf.

Ianya hanya metafora untuk menyokong tindakan Tok Guru Nik Aziz.

Cuma ianya ditulis dengan satu falsafah penulisan yang berunsur sinikal.

Harap-harap mereka itu bukan orang penting dalam pasukan Tok Guru Nik Aziz.

Kalau tak, kucar wokyoh habis.

Sebab darjah kebebalan mereka agak tinggi jugak.

.............

Thursday, July 2, 2009

Nik Aziz Kena Minta Maaf

Saya terbaca satu surat terbuka yang dihantar oleh seorang rakan yang berfahaman sosialis kepada YAB Datuk Menteri Besar Kelantan, Tok Guru Nik Aziz Nik Mat.

Surat tersebut meluahkan rasa terkilan apabila Tok Guru Menteri Besar Kelantan menyamakan Umno dengan sosialis dan komunis.

Saya bersetuju dengan pandangan itu bahawa Umno tidak boleh disamakan dengan sosialis dan komunis.

Saya juga bersetuju Pemuda Umno Kelantan yang membuat laporan polis kerana membantah kenyataan Tok Guru yang menyamakan Umno dengan sosialis dan komunis.

Saya cadangkan Tok Guru Nik Aziz membuat permohonan maaf secara terbuka kepada pemuda Umno Kelantan di atas kesilapan dan keterlanjuran tersebut.

Sebagai seorang ulama yang berjiwa besar dan tawaduk, tidak salah rasanya Tok Guru merendah diri memohon ampun dan maaf di atas kesilapan yang kita lakukan.

Apabila bersalah dengan Allah, Tok Guru mengajar kita semua memohon ampun dan taubat.

Apabila tersilap dengan manusia, Tok Guru juga telah mengajar kita semua memohon maaf.

Allah tidak akan ampunkan dosa manusia yang ada kaitan dengan manusia lain.

Allah yang Maha Pengampun boleh mengampun dosa manusia yang seluas lautan selagi dosa tersebut hanya antara pesalah itu dengan Allah.

Sebaliknya Allah tangguhkan dahulu keampunan-Nya selagi manusia tidak menyelesaikan kesalahan tersebut dengan orang yang menerima akibat perbuatan jahatnya.

Tok Guru Nik Aziz telah melukakan hati dan perasaan pemuda Umno Kelantan apabila menyamakan Umno dengan sosialis dan komunis.

Sebagai seorang ulama yang disanjungi, Tok Guru Pas ini perlu bersikap merendah diri dengan memohon maaf dan membetulkan semula kenyataan beliau.

Kalau Tok Guru susah hendak menyusun kata memohon maaf dek rasa malu akibat kesilapan tersebut, biarlah saya menyusun ayat untuk Tok Guru.

Tok Guru kata begini;

"Ambo mintak maaf banyak-banyak kepada pemuda Umno Kelantan yang telah terguris perasaan akibat kenyataan ambo yang menyamakan umno dengan sosialis dan komunis tempoh hari".

"Ambo sedar kenyataan tersebut tidak betul".

"Sepatutnya pada hari itu ambo kata UMNO LEBIH TERUK DAN LEBIH JAHAT berbanding sosialis,komunis dan apa-apa sahaja pertubuhan yang ada di dunia ini".

"Ambo minta maaf banyak-banyak di atas kesilapan kenyataan ambo tempoh hari...."

Kenapa Tok Guru perlu kata begitu?

Sebabnya....

1) Kerajaan Yahudi Israel tidak merobohkan rumah ibadat orang yahudi. Mereka hanya merobohkan masjid umat Islam. Kerajaan umno yang mengaku Islam merobohkan masjid orang Islam sendiri di Kampung Bujal, Kemaman, Terengganu. Siapa lebih jahat antara umno dan Israel?

2) Nazi di Jerman tidak membunuh orang yang sebangsa dengannya, sebaliknya mereka dilaporkan membunuh orang yahudi dalam peristiwa holacoust. Sebaliknya kerajaan Umno membunuh orang yang sebangsa dan seagama dengan mereka dalam peristiwa Memali, sehinga 14 orang melayu muslim gugur menyembah bumi. Meninggalkan anak dan isteri yang terus menangisi pemergian orang tersayang sepanjang hayat. Siapa lebih jahat antara Umno dan Nazi?

3) Tentera Amerika sering mengepung, menceroboh dan menembak umat Islam yang berkampung dalam masjid di Iraq. Mereka tidak mengepung rakyat mereka dalam mana-mana rumah ibadat di Amerika. Kerajaan Umno mengepung, melontar bom asap, melontar gas pemedih mata ke dalam masjid al-Taqwa di Batu 6, Kuala Terengganu. Menembak meriam air kimia dan gas pemedih mata ke dalam masjid semasa protes PPSMI. Siapa lebih jahat antara Umno dan Amerika.

4) Tentera Serbia menembak dan membunuh orang Islam Bosnia dalam peristiwa penghapusan etnik di negara Balkan tersebut. Mereka tidak menembak rakyat mereka sendiri. Kerajaan Umno menembak orang yang sama bangsa dan agama mereka sendiri di Batu Buruk, Kuala Terengganu hanya supaya orang tidak pergi dengar ceramah. Siapa lebih jahat antara Umno dan Serbia?

5) Saya tidak pernah dengar komunis, sosialis, israel, serbia, yahudi dan Amerika meruntuhkan institusi pendidikan mereka. Namun kerajaan Umno dengan angkuh dan sombong meruntuh dan merobohkan Institut Berakan di Jalan Hiliran Kuala Terengganu, Terengganu. Masih ternampak di retina mata ini al-Quran bersepah-sepah selepas jentolak merobohkan institut tersebut. Siapa lebih jahat antara Umno dan semua yang saya sebutkan itu.

.................